Gehaakte ballonbal (patroon)


Naar aanleiding van mijn gehaakte ballonbal kreeg ik van verschillende mensen de vraag naar het patroon. Maar ja, dat was er niet, dus heb ik het maar uitgeschreven. Ondertussen heeft Aafke hem al gemaakt.

Gezien de vraag – ‘jullie’ vinden hem dus leuk 😉 – zet ik het patroon ook hier.

Naar aanleiding van mijn tweede ballonbal heb ik de eerste toer iets aangepast.

Je kunt het pdf-patroon van de ballonbal hier downloaden. Wil je het patroon voor je zelf of als cadeau maken, ga gerust je gang! Wil je de gehaakte ballonballen gaan verkopen, neem dan even contact met me op door middel van een reactie onderaan, dan neem ik contact met je op!

The English pattern will come soon!!

Voor een uitgebreidere beschrijving van het in elkaar zetten van de bal: kijk hier.

Het maken van een magic ring wordt in dit filmpje voorgedaan:

Ballonbal

Zeshoek:

Toer 1: Maak een magic ring. Haak in de magic ring 1 halve vaste, dan 3 lossen (1e stokje) 1 stokje in de magic ring, 2 lossen, * 2 stokjes in de magic ring, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 2 stokjes).

Toer 2: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 2 stokjes in het 2e stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het 1e stokje van het volgende groepje, 2 stokjes in het 2e stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 4 stokjes).

Toer 3: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 6 stokjes).

Toer 4: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 4 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 8 stokjes).

Toer 5: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 6stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 10 stokjes).

Toer 6: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 8 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 12 stokjes).

Toer 7: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 10 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 14 stokjes).

Breek de draad af.

Maak zo zeven zeshoeken.

Zeshoek met opening:

Haak 24 lossen, sluit de ring met een halve vaste in de eerste losse.

Toer 1: 3 lossen (1e stokje), haak 1 stokje in elk van de komende 3 lossen, haak 2 lossen, * haak 4 stokjes in elk van de komende 4 lossen, haak 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 4 stokjes).

Toer 2: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 6 stokjes).

Toer 3: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 4 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 8 stokjes).

Toer 4: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 6stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 10 stokjes).

Toer 5: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 8 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 12 stokjes).

Toer 6: 3 lossen (1e stokje), nog 1 stokje in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 10 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen, * 2 stokjes in het eerste stokje, stokje in elk van de komende 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 4x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 6 groepjes van 14 stokjes).

Breek de draad af.

Vierkant:

Toer 1: Maak een magic ring. Haak in de magic ring 1 halve vaste, dan 3 lossen (1e stokje) 1 stokje in de magic ring, 2 lossen, * 2 stokjes in de magic ring, 2 lossen * Herhaal van * tot * 2x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 4 groepjes van 2 stokjes).

Toer 2: 4 lossen (1e dubbele stokje), 1 stokje in hetzelfde stokje, 2 stokjes tussen de 2 stokjes van het eerste groepje, 1 stokje in het 2e stokje, een dubbel stokje in hetzelfde stokje, 2 lossen, * dubbel stokje in het 1e stokje van het volgende groepje, stokje in hetzelfde stokje, 2 stokjes tussen de 2 stokjes, stokje in het 2e stokje, een dubbel stokje in hetzelfde stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 2x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 4e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 4 groepjes van 6 stokjes).

Toer 3: 4 lossen (1e dubbele stokje), 2 stokjes in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 4 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, dubbel stokje in hetzelfde stokje, 2 lossen, * dubbel stokje in het eerste stokje, 2 stokjes in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 4 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, dubbel stokje in hetzelfde stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 2x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 4e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 4 groepjes van 10 stokjes).

Toer 4: 4 lossen (1e dubbele stokje), 2 stokjes in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 8 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, dubbel stokje in hetzelfde stokje, 2 lossen, * dubbel stokje in het eerste stokje, 2 stokjes in hetzelfde stokje, 1 stokje in elk van de komende 8 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, dubbel stokje in hetzelfde stokje, 2 lossen * Herhaal van * tot * 2x. Sluit de toer af met een halve vaste in de 4e losse van het eerste stokje. (Je hebt nu 4 groepjes van 14 stokjes).

Breek de draad af.

In elkaar zetten:

Hecht alle begindraden af. Einddraden mág ook, maar ik heb ze zelf meegehaakt bij het in elkaar zetten.

Begin voor het in elkaar zetten door rondom een zeshoek om en om drie zeshoeken en drie vierkanten te haken. Haak een vaste in elk stokje en een vaste in het ‘gaatje’. Dus je begint met een vaste in een gaatje, dan 14 vaste in de stokjes en dan weer een vaste in het gaatje. Dan leg je aan de achterkant de volgende neer en haakt weer een vaste in het gaatje, 14 vaste in de stokjes en weer een in het gaatje, en zo verder.

Daarna komt boven elk vierkantje een zeshoek en boven elke zeshoek een vierkant.

Als laatste haak je de laatste zeshoek tussen de drie zeshoeken en drie vierkanten en hecht je het laatste draadje af.

Je hoeft in de opgeblazen ballon geen knoopje te doen, je kunt hem een paar slagen draaien en dan het ‘tuutje’ door het gat in de hoes naar binnen stoppen. Je kunt zo de bal weer makkelijk leeg laten lopen als je naar huis gaat en de ballon hergebruiken.

Ik heb geen idee meer wat voor garen / naald ik heb gebruikt. De zijkanten van de zeshoeken en vierkanten waren ongeveer 6 cm. Groter of kleiner maakt niet veel uit, je kan altijd een toer (dat wil zeggen één bij de vierkanten en dan twee bij de zeshoeken) meer of minder haken om de bal groter of kleiner te maken. De laatste groepjes stokjes van de zeshoek en vierkant moeten even groot zijn.

Aafke maakte ook foto’s van haar ballonbal (in wording) en die mag ik hier ook plaatsen!

Ik zou het erg leuk vinden om de gemaakte ballen te zien!!

En mocht je op- of aanmerkingen hebben, dan hoor ik het ook graag!

Succes!!!

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. sarah
    aug 14, 2011 @ 14:55:50

    ziet er heel leuk uit, hoe ben je op dit leuke idee gekomen ?

    mvg Sarah

    Beantwoorden

  2. creadientje
    aug 14, 2011 @ 14:56:39

    Dat staat in dit blogje 🙂

    De #restjeshaakswap

    Beantwoorden

  3. Judith
    aug 24, 2011 @ 20:42:15

    Bedankt voor het patroon van de ballonbal, ik heb hem gemaakt en hij is erg leuk om te maken. De bal valt erg in de smaak bij de kinderen.. Hier komt een foto:

    Groet,
    Judith

    Beantwoorden

  4. Angela
    sep 04, 2011 @ 15:01:20

    Hoi,

    ik ben vandaag ook begonnen hem te maken, maar ik doe volgens mij ergens iets fout, ik heb nu 1 6 hoek af en deze heeft een doorsnede van 12,5 cm, voor mijn gevoel is dat veel te groot. Kan je mij vertellen of dat inderdaad zo is?
    Ik haak met haaknaald 3,
    Alvast bedankt.

    Groetjes Angela
    angie-zwolle.blogspot.com

    Beantwoorden

    • creadientje
      sep 04, 2011 @ 18:26:56

      Hoi Angela,

      Ik heb mijn enige gehaakte ballonbal weggegeven, dus kan het nu zo niet voor je nameten. Ik weet dat de zijdes van de zeshoeken en vierkanten ongeveer 6 cm moeten zijn, maar weet niet wat de doorsnede van de zeshoeken dan is.
      In principe kun je het patroon makkelijk vergroten / verkleinen door een aantal toeren meer of minder te haken. 2 toeren bij de zeshoeken meer of minder en dan 1 bij de vierkanten.
      De uiteindelijke maat is namelijk een combinatie van garen, type naald en strakte van het haakwerk…

      Succes, en als je nog meer vragen hebt, stel ze maar gerust!

      Groetjes!

      Beantwoorden

  5. Angela
    okt 07, 2011 @ 20:57:43

    Hoi, ik heb hem ook vandaag gemaakt en zojuist op mijn blog geplaatst.
    angie-zwolle.blogspot.com

    Groetjes Angela

    Beantwoorden

  6. marjanne
    jan 28, 2012 @ 12:05:37

    Was op zoek naar een genaaide ‘balzak’ maar kwam die van jou tegen. Hij is leuk! en goed gelukt. Ietsje groter door dat ik (oeps) 2 st ik de hoeken van het vierkant heb gemaakt ipv 3.
    Ga er zeker nog een maken, maar ook de genaaide van de Kiind site.
    Geef hem ‘leeg’ kado aan mijn kleinzoon van 9 mnd in de auto op weg naar wintersport . Hij vindt de kleurtjes vast prachtig. Een paar ballonnen mee voor verder plezier bij aankomst
    http://levedeverveling.blogspot.com/2012/01/ballonbal.html

    Beantwoorden

  7. jellinacreations
    jun 16, 2012 @ 17:49:40

    Wat een ontzettend leuk idee!
    Dank je voor het delen

    Beantwoorden

  8. Elise
    aug 24, 2012 @ 12:45:33

    Via een ander blog kwam ik dit patroon tegen. Super leuk! Ik heb hem opgeslagen en wil hem zeker een keer maken. Lijkt me leuk om als kadootje weg te geven.

    Beantwoorden

  9. sieneke
    aug 28, 2012 @ 11:49:44

    leuke bal zet hem ook op mijn lijstje.

    hoe groot zijn de onderdelen.
    ik wil hem met acryl garen gaan haken.
    of kan ik dan gewoon het patroon aanhouden.

    Beantwoorden

  10. alied
    okt 19, 2012 @ 09:54:39

    ik wil deze ook graag maken. Moet je echt een ballon gebruiken, gaat toch snel stuk?

    Beantwoorden

  11. florianne
    apr 23, 2013 @ 12:36:40

    Hallo, wat een leuke bal! Ik zet ‘m op mijn lijstje om te maken. (maar dat lijstje is zoooo lang 😉 ) Ik heb een webwinkeltje waar ik handgemaakte spullen verkoop (veel haakwerk) en waar de helft van de winst bestemd is voor het moeder-kind project van Compassion. Zou ik dit patroontje ook mogen gebruiken?
    hartelijke groet
    Florianne

    Beantwoorden

  12. Trackback: Dag 1079: Ballonbal 2 | Epsiej

Plaats een reactie