Driekwart


Ik vond bij de kringloop een leuk dun broekje. Qua maat (en lengte) niet lang genoeg, maar de wijdte was nog prima.

Er ging direct een lampje bij me branden: boordje eronder en een leuke driekwartbroek!

Hij bleef nog even liggen, maar gistermiddag was hij ‘aan de beurt’. Op zoek naar ribtricot erbij zag ik het label aan de achterkant…

…en een streepjesnachtpon van ribtricot die ik ooit (voor de stof) afgeprijsd meenam, matchte mooi qua kleur!

En toen het broekje. Echt een fluitje van een cent, dat kan volgens mij iedereen! En omdat het zo simpel is, maakte ik gewoon wat extra foto’s.

Ik knipte 5 cm van de onderkant van de pijpen af. Meer of minder kan natuurlijk ook, afhankelijk van hoe lang of kort het broekje moet worden. Je kan er natuurlijk een korte broek van maken, maar ik vind een over-de-knie voor het spelen wel fijn. De lengte was verder op de gok, aangezien kind in bed lag…

Knip twee boordjes uit ribtricot. De mijne zijn 20×8 cm. Eigenlijk omdat ik dat precies uit de mouwtjes kon knippen. De pijpen waren 28 cm wijd aan de onderkant. De boordjes moeten wel iets strakker dan de pijpen, maar hoeveel precies weet ik niet. De mijne hadden wel iets wijder gemogen eventueel.

Vouw de boordjes dubbel, met de korte kanten op elkaar, en stik op 0,5-1 cm van de zijnaad.

Ik gebruikte zelf een zigzagsteek (omdat de steek dan rekt) maar dat is helemaal niet nodig, een gewone rechte steek is prima!

Vouw de naden open…

…en vouw de boordjes dubbel, met de naad aan de binnenkant.

(En die nagel? Dat is iets met het vervangen van de cardrigdes…)

Zet een speld bij de naad, en verdeel het boordje in vier gelijke delen (door het boordje plat te leggen met de speld aan de zijkant, en een speld aan de andere kant te doen. Daarna vouw je het boordje zodat de spelden op elkaar liggen en doe je bij beide vouwen ook een speld).

Verdeel de broekspijpen op dezelfde manier in vier gelijke delen. Begin daarbij bij de naad aan de binnenkant van de broekspijp (ik zette daar geen speld).

Schuif de boordjes in de pijpen. Leg de naad van het boordje bij de naad aan de binnenkant van de pijp, en zet dat met een speld op elkaar. Speld zo ook de overige drie punten op elkaar.

Naai het boordje aan de pijp. Houdt hierbij het boordje boven en naai ‘in’ de pijp. Begin bij een speld en rek het boordje uit door met twee handen de pijp + boord op te rekken. Naai rustig tot de volgende speld, en herhaal dit tot je helemaal rond bent.

(Op de foto staat natuurlijk maar één hand, die andere had ik nodig om de foto te maken. Zelf vind ik het het handigst om met links de stof achter de voet te pakken, en met rechts bij de ‘volgende speld’.)

Zigzag of lock de naad. (Ik was te lui om alleen daarvoor de lockmachine te pakken.)

In principe is het broekje dan klaar. Zelf vind ik het mooier om de naad nog door te stikken, zodat het boordje altijd mooi valt. Vouw de naad omhoog, dus onder de pijp, en schuif pijp om de vrije arm van de machine. (Als de pijp te strak is, kan je hem beter binnenstebuiten keren en aan de ‘binnenkant’ naaien (wel de goede kant van de stof) , zoals je het boordje aan de pijp naaide.)

Daarvoor zette ik trouwens ook maar beige garen op de machine (de rest naaide ik met wit, weer iets van ‘lui’).

En dan heb je dit!

Een heerlijk broekje, geschikt om te fietsen…

…de buurt te verkennen…

…of lekker op de bank te luieren!

Ik geloof dat ik de te kort geworden broekjes maar van zolder ga halen en zo wat lekkere speelbroeken ga maken!

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Esther
    Mei 27, 2012 @ 20:32:57

    Wat voor naaimachine heb jij? Want ik wil ook eentje waar je een pijpe of mouw om de ‘arm’ kunt doen!

    Beantwoorden

  2. frutselke
    Jun 04, 2012 @ 19:49:09

    Leuk geworden, zeg. Wat dat betreft zijn meisjesbroeken wel een stuk makkelijker om te vermaken. Ik dacht de broeken van Faber ook eens aan te pakken. Maar met al die zakken, kniestukken enzo, is dat niet ‘even’ gedaan. Bij te kort geworden broekjes zit het kniestuk vaak niet meer op zijn plek. Of door de extra zakken op de pijpen, kan je niet makkelijk een stuk of boord eraan zetten.
    Gelukkig zaten er ook aardig nog wat broekjes bij die met een omslag nog door konden gaan voor zomerbroek.

    Beantwoorden

  3. Leanne
    Aug 12, 2012 @ 19:12:42

    Niet te geloven, wat maak jij een leuke dingen!! Dit is ook geniaal!!
    Waar haal je het vandaan… nog altijd even creatief en handig zeg!!
    Ga er zeker dingen uitpikken hoor… Zo leuk

    Beantwoorden

  4. ineke
    Okt 04, 2012 @ 15:40:05

    thanx voor de boorduitleg! heb m meteen toegepast op m’n nieuwe projectje (soon to be expected @facebook)

    Beantwoorden

Geef een reactie

