Box- of speelkleed – met tutorial


Af en toe krijg ik van mensen de vraag of ik een (duidelijke) tutorial weet om zelf een boxkleed te maken. En eerlijk gezegd heb ik dat online nog niet gevonden. Ik zal niet zeggen dat ze er niet zijn, maar ik weet van het bestaan niet af.

Onlangs maakte ik op verzoek voor iemand een speelkleed, en bedacht ik dat het misschien wel leuk en handig was om er meteen een tutorial van te maken.

Ik mocht zelf verzinnen wat voor kleed het ging worden, en welke kleuren ik zou gebruiken. Het leek me al een tijdje leuk om iets in het rood-wit-blauw te maken.

Voor de stof heb ik alleen lapjes gebruikt die ik had liggen. Restjes, nieuwe lappen en ‘oude’ kleding, van alles en nog wat!

Ik begon schema’s te tekenen met verschillende maten blokken (ik wilde een speelkleed van ongeveer 100 x 100 cm maken) met een groot effen middenvlak. Uiteindelijk kwam ik uit bij 8 x 8 vlakken (15 x 15 cm inclusief naad), met een schuin middenvlak. En in dat midden een uit de hand getekende molen (eerlijk is eerlijk, op basis van een leuk plaatje wat ik via Google vond)

De molen appliceerde ik met behulp van Vliesofix op het middenvlak.

En dan nu over naar de tutorial… Ik ben geen ervaren tutorial-schrijfster. Wel leester, dus ik denk wel ongeveer te weten ‘hoe het moet’ maar als je stappen niet duidelijk vindt en / of nog vragen hebt, stel ze gerust!

Je hebt nodig: stof voor de bovenkant, stof voor de onderkant, en vulling.

Voor de bovenkant maakte ik een gepatchworkte lap, tutorials daarvoor zijn veel online te vinden dus daar ga ik verder niet op in.

Voor de onderkant gebruikte ik stevige katoen (met een print, zie je niet zo snel vlekken – dit is een speelkleed voor op de grond hè 😉 ).

Voor de vulling gebruikte ik drie lagen van het goedkoopste Ikea dekbed, dat paste in mijn geval (hij is ongeveer 110 x 110 cm) prima uit de grootste maat.

(Voor de vulling kan je ook fiberfill (grote lap, niet de poppenvulling) gebruiken, in principe verandert er qua werkwijze niet zo veel, alleen dat het vervelend kan zijn om de fiberfill te naaien als dit aan de ‘buitenkant’ ligt, dus onder je voetje of op de ondertransportplaat. Dat is voor mij de reden om naar een dekbed te grijpen, die heeft namelijk al een dun beschermvlies op de vulling liggen, waardoor het naaien geen probleem is.)

Voor de bovenkant neem je een lap in de maat die je wilt, met rondom 1 cm naad. Als je een boxkleed maakt, maak het kleed dan minimaal 2 cm breder en langer, omdat het door de dikte anders te ‘klein’ wordt. Daar ging ik bij mijn eerste kleed de mist mee in 😉 Neem gerust 5 cm, dan past hij straks nog prima!

Mijn eerste stap is om de hoeken rond te maken, ik vind ronde hoeken mooier dan punthoeken. En eerlijk is eerlijk, ook wel makkelijker om ‘mooi’ te maken… Smaken verschillen, dus als je dat niet mooi vindt laat je ze lekker hoekig!

Ik gebruik iets rond, net wat voor handen is. Een bord, een dekseltje of in dit geval een cd-spindel.

Leg de (gestreken) bovenlap op de stof voor de achterkant. Knip dit ruim uit en strijk deze lap ook. Nu is het nog makkelijk om de vouwen eruit te krijgen 😉

Nu komt de vulling om de hoek kijken. Ik heb zelf 3 lagen dekbed gebruikt, en om de naad rondom het mooist te krijgen moet er niet teveel dikte verschil zitten tussen de boven- en onderkant, dus niet de bovenkant met niks, en de onderkant met 3 dikke lagen. Ik doe 1 laag boven en 2 lagen onder.

(Ik was trouwens van plan om maar 2 vullagen te gebruiken, dus 1 per kant, maar tijdens het maken kwam ik erachter dat ik 2 toch wel een beetje dunnig vond, en aangezien ik nog plenty dekbed had voor een derde laag heb ik dat maar gedaan.)

Leg het dekbed open op de grond. Leg de bovenkant met de goede kant boven erop. Op een tafel ofzo kan natuurlijk ook, maar ik vind het met al het speldwerk wel handig om op het kleed te gaan zitten, anders moet ik ‘verkeerd om’ spelden.

(Let goed op dat je straks nog 1 of 2 keer die maat eruit kunt halen, dat is vooral bij rechthoekige (box)kleden van belang.)

Speld het rondom op elkaar, ik doe de spelden om de 10-15 cm, zodat het niet teveel kan schuiven tijdens het naaien.

Knip met een klein beetje extra naad om de bovenkant.

Naai dit rondom op ongeveer een halve cm van de kant vast. Dan valt het stiksels traks mooi in de naad weg.

Het kan een beetje lastig zijn, zo’n grote dikke lap onder de machine, maar als je rustig aan doet gaat het prima!

Knip daarna de vulling op de maat van de bovenkant bij, zodat het niet meer uitsteekt.

Leg het overige dekbed dubbel op de grond.

Leg daar bovenop de stof voor de achterkant, met de goede kant naar boven.

Leg daar bovenop de bovenkant, met de goede kant naar beneden.

Speld dit rondom vast en knip het ruim uit.

Bepaal nu waar de keeropening moet komen. Waar maakt niet uit, het makkelijkst is een recht stuk. Ik deed het zelf bij de hoek aan de onderkant van het kleed (gezien de molen). Maak de keeropening niet te klein, ik denk dat de mijne iets van 20 cm is. Anders maak je het jezelf met het omdraaien straks érg moeilijk 😉

Markeer waar de keeropening moet komen, dit doe ik zelf met spelden overdwars. Speld je alles overdwars, kun je twee spelden vlak naast elkaar insteken. De spelden ‘in’ de keeropening laat ik nog zitten, zodat de laten daar ook niet kunnen verschuiven.

Volgens mij is de linker ‘dwarse’ speld net buiten beeld verdwenen…

Naai het kleed rondom met 1 cm naad. Hecht goed aan en af bij het begin en eind, en laat de keeropening open.

Verplaats de spelden naar een verdieping lager, speld de onderkant (stof en vulling) op elkaar.

Ik deed zelf de spelden op de plek waar ik straks ga knippen, en gebruikte dat als richtlijn waar ik in de volgende stap ga naaien.

Stik in het keergat de onderste lagen op elkaar. Naai ongeveer een halve cm van de ‘rand’. Bijknippen doe je later, dus gebruik de spelden als rand waarlangs je naait.

Knip de onderkant bij, gebruik de bovenkant als richtlijn.

Zo, het meeste naaiwerk is nu gedaan! Tijd om te bekijken wat het geworden is!!! Keer het kleed via de keeropening buitenstebuiten.

Ik stak m’n hand in de keeropening en pakte de hoek die het verst weg was, en trok die door de opening naar buiten.

En dan tijd om je werk te bewonderen!

De keeropening zag er bij mij zo uit.

En dan is het tijd om even te genieten van je werk…

  

  

Tijd voor de laatste afwerking!

Speld het keergat dicht…

…en naai dat met een onzichtbare steek vast. Helaas heb ik er geen foto’s meer van gemaakt tijdens of na het naaien. Wel eentje waar je voor op moet passen…

Als dat dan gedaan is, komt (mijns inziens) het lastigste werkje: alle lagen op elkaar vastzetten, zodat het één kleed blijft, en de lagen niet verschuiven.

Mijn machine kan vrij veel stoflagen aan en heeft een langere vrije arm, dus dit ging, mits rustig aan en met een beetje gepriegel, wel. Afhankelijk van het type kleed kun je bepalen waar je door wilt stikken, bijvoorbeeld een (recht of schuin) vlak omstikken. Een andere mogelijkheid is om het kleed op een aantal punten met de hand door en door vast te zetten. En je kunt het kleed natuurlijk ook dunner maken…

Ik koos ervoor om het witte schuine vlak in de naad (nou ja, min of meer…) te stikken.

Met behulp van veiligheidspelden speldde ik alle lagen, aan weerszijden van waar ik wilde naaien, vast.

Dan dus (heel voorzichtig) naaien…

Aan de achterkant had ik wat plooien gestikt, die stukjes heb ik, één voor één losgetornd en opnieuw genaaid. Er zitten nog wat kleine plooitjes, maar dat is niet storend en door de ‘drukke’ stof valt het niet op.

Nou, als je zover bent gekomen, is het écht tijd om te genieten van het resultaat!

Succes!

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. marie bartels
    jun 05, 2012 @ 21:17:20

    Goed hoor deze les!! Je kan zo juf worden.
    Het kleed vind ik heel erg mooi geworden, krijg altijd inspiratie als ik op je blog lees. Ga zo door met deze leuke dingen te naaien en ons mee te laten kijken naar je naaiwerk.

    Beantwoorden

  2. littlecinnamoncat
    jun 05, 2012 @ 21:18:06

    Is dit niet een beetje hetzelfde idee als quilten? Ik vind het heel leuk iig! Ik wil graag een keer een quiltdeken maken dus als dat zo is, dan heb ik hier heel veel aan 🙂

    Beantwoorden

  3. Janneke van Ravesteijn
    jun 05, 2012 @ 21:20:30

    Prachtig geworden! Leuk ook, die labeltjes rondom het middenvak. Ik herken hier en daar een stofje van het patchwork, mooi om te zien hoe het hier in het geheel op gaat!

    Beantwoorden

  4. britte schutte
    jun 11, 2012 @ 19:08:30

    Super deze how to,, en ik had met mijn eerste boxkleed inderdaad precies dezelfde fout gemaakt,, wat betreft die paar centimetertjes,, nu dan aan de slag met een nieuw boxkleed,, en deze tips en trics komen erg goed van pas! 🙂

    Beantwoorden

  5. marjolein
    okt 11, 2012 @ 10:18:09

    Hahaha, goede tips!! Mijn eerste boxkleed was na al het zwoegen, zweten en geploeter ook een paar cm te klein 😉 op naar de volgende haha

    Beantwoorden

  6. Judith
    okt 27, 2012 @ 10:22:32

    Super bedankt voor deze uitleg, heb net mijn eerste boxkleed gemaakt en hij is echt prachtig geworden (mede dankzij jouw uitleg!).

    Beantwoorden

  7. kellyxpx@hotmail.com
    nov 23, 2012 @ 10:53:23

    Ik heb een vraagje: ik wil een boxkleed gaan maken van 80×100, ik deze tutorial lees is dat ik dan voor de zekerheid 90×110 moet nemen. Zijn dit de maten voor de onder- of bovenkant? Ik zie namelijk dat jou onderkant een stuk groter is dan de bovenkant.
    Of moet de onderkant nóg 5 cm groter aan weerskanten?
    Sorry, dit is misschien een hele stomme vraag, maar ik ben nogal nieuw in het hele naaiwereldje 😉

    Beantwoorden

  8. Petra
    dec 21, 2012 @ 06:58:46

    Hier nog een nieuwe in het naaiwereldje.. Hoe maak ik een onzichtbare steek? Verder een geweldige uitleg! Watvoor stoffen kan je het beste gebruiken? Ik zat te denken aan katoen of fleece-katoen, kan dat?

    Beantwoorden

  9. Teresa
    jan 03, 2013 @ 20:47:51

    Bedankt voor de duidelijke uitleg

    Beantwoorden

  10. Agnes
    jan 06, 2013 @ 20:48:56

    wat een gaaf kleed! en wat een goeie uitleg! super, mijn handen beginnen nu al vreselijk te jeuken om er mee aan de gang te gaan…

    Beantwoorden

  11. Desiree
    jan 10, 2013 @ 09:30:41

    Inderdaad een erg mooi kleed! Die onzichtbare steek, die krijg ik ook nog niet voor elkaar..

    Beantwoorden

  12. Pipa
    feb 05, 2013 @ 19:18:06

    Erg leuk!!! maar…[IKEA dekbed] als je het speel/boxkleed wilt strijken,plakt het aan de binnenkant van de stof vast. Weg al je werk!!!

    Beantwoorden

  13. Linda Marsman
    mei 16, 2013 @ 10:18:25

    Heel erg bedankt voor je tutorial! Ik was al drifitg op zoek naar een uitleg en vond gelukkig deze. 🙂 Eens kijken wat ik ervan ga breien… euh… naaien/quilten. :-0

    Beantwoorden

  14. Wil
    mei 17, 2013 @ 18:59:26

    Hoi, neem je de fiber dan wel op de juiste maat en de stof groter?
    Groetjes

    Beantwoorden

  15. sabine
    jul 17, 2013 @ 17:08:18

    Wat een fijne tutorial. Ik kan hem zeker gebruiken. Ik heb alleen een vraag over de dekbedvulling. Heb je drie dekbedden op elkaar gebruikt of bestaat de vulling van één dekbed uit meerdere lagen?
    Groetjes Sabine

    Beantwoorden

  16. Mieke
    aug 24, 2013 @ 15:03:49

    Bedankt voor je top-tutorial! erg handig, vooral van dat dekbed. Heb ‘m zojuist gemaakt voor onze eerste op komst, met 4 lagen dekbed erin. Ging prima nader de machine en hij ziet er top uit. Trots!

    Beantwoorden

  17. Annemarie
    okt 12, 2013 @ 21:09:59

    Ontzettend bedankt voor je super handige tutorial! Ik heb er als beginnende naaister veel aan gehad en heb nu een super kleed in de box liggen met over een paar weekjes een lief babymeisje erop 🙂 Ik heb het met 2 lagen ikea-dekbed gemaakt en een badstof onderlaag. Dit was dik genoeg vond ik.

    Beantwoorden

  18. wop
    nov 02, 2013 @ 13:47:29

    je mag alleen maar katoen vulling gebruiken i.v.m. stikkingsgevaar dus molton of badstof

    Beantwoorden

  19. Marij van der Ben van Aalst
    dec 08, 2013 @ 10:39:56

    Dank je wel, geweldig hier kan ik wat mee,
    Een dankbare oma ☺️

    Beantwoorden

  20. willemien
    dec 17, 2013 @ 11:16:21

    super. ik heb al eens een box/speelkleed gemaakt voor vriendin van mij. had toen fiberfill gebruikt. ze was er super blij mee, alleen gaf ze me mee om de volgende keer misschien toch iets dikker te maken omdat ze hem nu elke keer dubbel vouwde, omdat het kleed vrij dun was, nu was het kleed gelukkig groot genoeg.
    Nu verwacht ik zelf een kindje en dacht ga er weer 1 maken maar dan met haar tip in gedachten en was dus aan het zoeken wat ik het beste kon gaan gebruiken.
    kwam op jouw forum terecht. en ziet er echt super mooi uit. veel dikker als hoe ik hem toen gemaakt had. Ga zeker het dekbed halen en is ook nog goedkoper ook zag ik. voor 5,99 euro heb je het dekbed in de grootste maat.

    Beantwoorden

  21. Leonie
    jan 26, 2014 @ 12:35:15

    Ook ik ben aan de weer gegaan met jouw tutorial! Bedankt voor het delen van je info! Helaas is mijn naald halverwege afgebroken….dekbed was te dik? Machine trekt het echt heel slecht….nu zit er ergens een scherp puntje van mijn naald in het kleedje…heb hem niet meer gevonden, durf hem dus niet verder af te maken. Het zou een kraamkadootje worden voor een vriendin van me….Nog iemand tips?

    Beantwoorden

    • creadientje
      feb 17, 2014 @ 12:09:41

      Dat probleem van het slecht trekken herken ik hoor… Waarschijnlijk is je naald gebroken doordat hij door het getrek niet in het gat van de naaldplaat maar op de naaldplaat terecht kwam. Mijn ervaring is trouwens dat het puntje in de machine valt en niet in je stof blijft zitten, zéker als je hem niet kan vinden (en excuses voor de late reactie!)

      Beantwoorden

  22. Trackback: Boxkleed dat past bij je huis | Lings.nl

Plaats een reactie