Omslagdoek (reblog)


Aanvulling 25 februari 2013

Omdat ik veel vraag krijg naar het patroon van deze omslagdoek voeg ik onderaan een paar links toe naar vergelijkbare gratis online patronen. Succes!

Originele blogpost 21 januari 2012

Ruim drie jaar geleden maakte ik uit de toen nieuwe Knippie Baby (winter 2008) een omslagdoek voor in het autostoeltje.

Dit is de enige of een van de weinige foto’s die ik er van heb, ons meisje, nog geen 24 uur oud, in mijn moeders armen…

Ik maakte hem van wit / beige gestreepte tricot, een laag dunne fleece en witte tricot. Ik knipte uit donkerbruine stof zelf biaisband (die helaas na één keer wassen vreselijk af had gegeven op de binnenkant, kennelijk had ik deze lap niet voorgewassen, terwijl ik dat eigenlijk altijd standaard doe…).

Mijn schoonzusje verwacht nu na twee lentebaby’s (die elk vlak voor een hittegolf geboren werden) een winterbaby, dus had ik al bedacht dat ze zoiets misschien wel handig vond! Het was er nog niet van gekomen om het te vragen, maar ik zag hem op het verlanglijstje staan, dus heb ik maar snel aan de bel getrokken😉

Samen stof uitzoeken zat er helaas niet in, dus deden we dat via de digitale weg: zij zei wat ze wou en ik zocht iets uit mijn voorraad (was mijn eerste optie, anders zou ik een stoffenwinkel op moeten zoeken) en zij keurde het, goed of af.

Op basis van wat zij aangaf koos ik deze stofjes uit

En zij was over beide stofjes heel erg enthousiast. Mijn eerste optie was om ze te combineren (rood voor de achterkant en gestreept voor de capuchon en deel over de benen / buik. Het is allebei keperkatoen, de rode is heel lekker zacht (en kocht ik in de herfst voor kerst-kussenslopen op de bank die het dus nooit geworden zijn) en vond ik in de couponnenbak bij de K.wantum of L.eenbakker…

Maar ik had geen matchend biaisband of stof om het van te knippen en was niet in de mogelijkheid om de deur uit te gaan, dus dook ik weer de zolder op… Dit keer in tussen de grijze stofjes, omdat hun autostoeltje rood met grijs – of grijs met rood – is.

Uiteindelijk was dit het plan:

Zachte rode keperkatoen voor de buitenkant, witte fleece voor de binnenkant en een smal grijs-wit streepje (lekkere dunne katoen) voor het biaisband. Ook schoonzus was enthousiast…

Dus ging ik enthousiast aan de gang tot ik zover was…

Ik was een beetje te enhousiast aan de slag gegaan en had niet goed opgelet…

Het capuchonnetje aan de verkeerde kant afgebiesd… uithalen dus maar en de andere kant doen! Gelukkig was het maar een klein stukje – en ik heb ooit van mijn moeder gehoord dat er bij elk werkstuk minstens één keer iets mis moet gaan, en volgens mij is dat tot nu toe wel uitgekomen…

Verder ging het gelukkig ook weer voorspoedig en binnen no-time had ik een omslagdoek!

Open ziet hij er zo uit:

En dichtgevouwen (zonder baby uiteraard) zo:

 

Ik vind de combinatie rood / grijs / wit erg mooi geworden!

Ook vond ik het leuk om wat bijpassende labels met het biaisband mee te stikken:

Mijn man had het idee om er een ophanglusje aan te maken, zodat hij ook gewoon aan de kapstok kan hangen… wel slim! Dus snel een lusje gemaakt van een restje biaisband en een klein stukje opengetornd om hem eronder vast te zetten.

Ik hoop dat ze er veel gemak aan hebben! Vandaag hebben we hem alvast gebracht, de baby laat nog even op zich wachten maar heeft dus alvast een warm jasje😉

Maak je trouwens geen zorgen over het afgeven van de rode stof😉 Ik had de stof direct al in de azijn gezet en voorgewassen, en nu heb ik alle lappen nog eens gewassen, en de rode en grijs gestreepte zaten in elkaar gepropt in de machine😉 Aangezien het wit van die stof nog wit was, geloof ik wel dat het goed zit…

Aanvulling 25 februari 2013

Hier drie van de tutorials / patronen die ik online gevonden heb. Er zijn er ongetwijfeld meer te vinden…

http://hop-marjanneke.blogspot.nl/2010/03/zelf-maken-maxicosideken.html

http://praatplaats.webhex.nl/blogs/naaien/archive/2009/07/16/patroon-babydeken.aspx (de afbeeldingen staan hier)

http://trivialthingsbyjo.wordpress.com/2012/06/13/patroon-voor-een-baby-wikkeldeken-en-tutorial/

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Sharmayne
    Feb 25, 2013 @ 20:45:23

    Heel mooi!

    Beantwoorden

  2. Esther
    Feb 27, 2013 @ 22:53:03

    mooi! ik vind de nieuwe kleuren (grijs, wit rood) veel mooier dan de 2e lap die je in eerste instantie had gekozen😀 (minder hysterisch😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

