Egeltjes


Alweer een goede maand geleden was mijn schoonmoeder jarig. Drie jaar geleden naaide ik voor deze gelegenheid voor twee nichtjes twee dezelfde jurkjes. Zelfde model, zelfde stof maar ander maatjes.

Het leek me leuk om dat dit jaar weer te doen. Maar dan natuurlijk drie dezelfde jurkjes.

Een tijdje geleden nam ik bij Ikea deze egeltjesstof mee.

Ik bedacht me dat dat wel leuke stof was voor drie feestjurkjes. Helaas bleef het te lang liggen, en kwam ik in de week voor ‘oma’s’ verjaardag een videotutorial tegen voor een soort van ‘pillowcase dress‘ met een ruime maat-range. Wel zo handig als de meiden variëren van een half jaar tot 3,5 en 4.

Het oudste nichtje wilde graag een wijde jurk, net zoals de roze jurk (zie boven) die haar babyzusje droeg. Die van ons is ook gek op wijde jurkjen en rokken, dus dat was zo’n gek idee nog niet. Ik koos ervoor om de twee grote jurken de hele stofbreedte te doen, en de gerimpelde strook twee keer zo wijd. Voor het kleinste jurkje gebruikte ik iets van 3/4 van de stofwijdte. Om mezelf er een beetje makkelijk vanaf te maken, koos ik ervoor om te smokkelen met rimpelen.

De armsgaten werkte ik af met satijnbiaisband.

Tsja, en toen bedacht ik me dat dat voor neefje niet zo leuk was. Wéér wat nieuws voor de meisjes, en hij hoorde er niet bij😦 Dus vroeg ik schoonzus of hij een shirt met een egel of een egel ook leuk zou vinden. Ik vond persoonlijk de eerste wat stoerder, en hij vond die ook erg leuk. Omdat je daar z’n gezicht kon zien😉 Jaja, er werd over nagedacht! Ik vond zelf dat donkere gezicht met die witte ogen een beetje eng, dus wist dat ik de egel donker wou hebben op een lichte ondergrond.

Ik maakte eerst een proefje ‘freezer paper’ (maar dan de goedkope variant: verpakking van pakken printpapier, is een soort dik papier met een waslaagje) en aangezien die lukte en leuk was, maakte ik hem op een t-shirt voor hem.

En dat randje er omheen? Tsja, ik was onderaan een klein beetje uitgeschoten. Maar ik had nog wel een ‘trucje’ om het leuker te maken…

En toen had ik een nóg leukere stoere egel!

En op oma’s feestje zag dat er zo uit… Lief hè?❤❤❤❤

5 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Emmy
    Sep 21, 2012 @ 08:34:30

    Wat zijn de jurkjes en het t-shirt leuk geworden! Ze zien er inderdaad erg lief in uit!🙂

    Beantwoorden

  2. ineke
    Sep 21, 2012 @ 08:59:24

    oh wat mooi! Erg leuk geworden! (ennuh ik steggel ook altijd met rimpelen😉

    Beantwoorden

  3. ineke
    Sep 21, 2012 @ 09:15:46

    Hoe vind jij toch altijd van die handige sites???

    Beantwoorden

  4. Emma
    Okt 13, 2012 @ 23:10:42

    Hoi! Leuke site heb je! Ik lees dat je een eigen variant op freezer paper gevonden hebt. Ik ben via “iammomma” ook met deze techniek in aanraking gekomen en ook ik heb een eigen variant: ik strijk vuilniszak tegen printpapier. Super simpel en werkt voortreffelijk. Eerst print ik de afbeelding die ik wil gebruiken, dan knip ik een A4 stuk (stevige) vuilniszak die ik tegen het printvel aanstrijk (zak onder en over het papier strijken). Beweeg het strijkijzer goed heen en weer het plastic zal wat krimpen. Als je iets te heet/te lang gestreken hebt en er gaten ontstaan strijk je er gewoon een nieuw stukje zak tegenaan. Verder werkt het hetzelfde: afbeelding uitsnijden, stencil op stof strijken en verven maar. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tip…

    Beantwoorden

Geef een reactie

