Sprei


Nadat ik het rood-wit-blauwe boxkleed gemaakt had, kreeg ik van Tessa de vraag of ik voor haar een patchwork sprei wilde maken van 150 bij 150 cm. Ze stuurde mij de stof op en al snel ging ik, met m’n (toen) nieuwe rolmes en snijlineaal aan de gang.

Ik had er aardig wat nodig, dus ik kon m’n snijvaardigheden goed testen en verbeteren😉

Toen ik zoveel mogelijk roze vierkantjes gemaakt had, heb ik het uitgelegd om te kijken of er meer roze bij moesten komen, of toch groen, en misschien nog wel andere kleurtjes. (Tessa had ook wat rode, oranje en paarse lappen opgestuurd, maar ze wist niet zeker of ze die er ook bij wilde hebben.

Eerst maar alleen roze…

…en toen wat groene lappen eronder frommelen om te kijken hoe het mét zou staan…

…of toch nog de andere kleurtjes er ook bij?

Uiteindelijk besloten we dat het roze met groen ging worden, dus sneed ik de resterende vierkantjes. Al met al een hele stapel! Het zijn 122 lapjes (ja, eentje teveel) van 15 x 15 cm.

Toen kwam de grootste uitdaging: puzzelen. Ik had mezelf wat ‘regels’ opgelegd, namelijk niet twee dezelfde stofjes in een rij of kolom (behalve van de wit met multicolor bloem, want daar zijn meer dan 11 lapjes van) en geen groene recht of schuin aan elkaar grenzend. En verder heb ik een beetje geprobeerd om dezelfde lapjes niet te dicht bij elkaar te laten uitkomen, en vooral de lapjes waarvan er maar een paar waren, zoveel mogelijk verspreid te hebben.

Uiteindelijk ben ik eruit gekomen. Om te zorgen dat ik niet later nóg eens alles uit kon puzzelen, heb ik als geheugensteuntje er een foto van gemaakt. Ik geloof dat ik uiteindelijk bij het spelden nog twee lapjes gewisseld heb, omdat ik me toch nog vergist had.

Toen heb ik elke rij gemerkt met een nummer, en per rij de vlakjes aan elkaar gespeld. Daarna kon het naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaiwerk beginnen. Ik had aan Marie op Twitter gevraagd of ik elk begin en einde aan en af moest hechten, maar ze gaf als tip om te naaien met steeklengte 1,5 zodat je meer steekjes maakt en je verder niet extra aan en af hoeft te hechten. Dus dat heb ik gedaan🙂

Nadat alle rijen aan elkaar zaten, heb ik de naden gestreken. Bij de even rijen naar links, en bij de oneven rijen naar rechts. Of andersom, dat weet ik niet meer, maar dat doet er ook niet toe. Feit is wel dat je zo makkelijk strakkere hoekjes krijgt. Alle rijen aan elkaar zetten, die naden ook strijken en dan heb je zomaar een grote lap van allemaal gezellige lapjes!

Dat begon al ergens op te lijken! Opgevouwen staat het ook al erg mooi😉

Toen was de achterkant aan de beurt. Tessa wilde die graag effen roze. Maar aangezien stof meestal 140 cm breed is, en een ‘gewone’ naad niet zo mooi is, moest ik iets ‘verzinnen’ om de lap breder te maken, iets van 20 cm. Nou, met het huidige internet hoef je niet zoveel zelf te verzinnen… want typ op Google ‘quilt back’ in en je vindt zoveel ideeën!

Ik sneed dus allemaal strookjes van de restjes van de stof van de voorkant, van 5 x 20 cm.

Toen ik ze aan elkaar genaaid had, bleek dat de strook nog niet lang genoeg was, dus sneed ik er nog wat extra. Aan weerszijden maakte ik een roze strook van de achterkant-stof. Ik wilde namelijk de achterkant direct voor de ‘binding’ gebruiken, in plaats van losse stroken er omheen te stikken. En het leek me niet zo mooi als je op twee plaatsen opeens een stukje andere stof zag.

Voor ertussen, als ‘vulling’, had Tessa witte (of beter, net-niet-witte) fleece gekocht.

Ik heb m’n uiterste best gedaan om de middens van de lappen op elkaar te krijgen, en ze ook nog recht op elkaar te leggen, maar natuurlijk is dat met dit formaat lap best wel moeilijk. Ik ben er dus ook niet helemaal in geslaagd…

Maar al die lagen zette ik met veiligheidsspelden op elkaar vast, zodat ik ze daarna op één of andere manier aan elkaar vast zou kunnen maken.

En toen bleef het liggen. Een ruime maand. Want ik wist niet zo goed wat ik er verder mee moest… En tsja, toen ging ik andere dingen tussen doen. Met in m’n achterhoofd die sprei. Die ik moest quilten. Dus m’n zin om andere dingen te doen zakte ook weg…

Begin van de week heb ik mezelf een flinke schop onder m’n kont gegeven, en de sprei op tafel gelegd. Ik besloot om ‘om en om’ vakken rondom met de hand te ‘quilten’ (ik heb van alle even rijen de even vakjes rondom gedaan). Waarschijnlijk is quilten een te mooi woord voor wat ik gedaan heb, ik heb gewoon geregen. Aan de bovenkant geprobeerd zo min mogelijk van m’n steekjes te laten zien, aan de onderkant is het vrij onregelmatig omdat ik het ‘op de bonnefooi’ gedaan heb.

En toen dat gedaan was (ja, het viel bést wel mee! Ik had het Tessa al gezegd, waarschijnlijk valt het best wel mee als ik eenmaal begonnen ben…) hoefde ik alleen nog maar de rand bij te snijden, te vouwen en te stikken.

Maar er ontbrak nog iets. Ik vond het toch wel leuk om hem te ‘merken’…

Recent had ik bij ‘Momma’ het idee van een zelfgemaakte label-stempel gezien, en dat sprak me ook wel aan. Ik had al vrij snel iets in m’n hoofd, een soort zon, met in het midden een C. Van Creadientje, maar ook een beetje met een knipoog naar het © teken.

De stempel maken was het moeilijkste niet, dat heb ik recent al wel vaker gedaan met behulp van tutorials die je heel makkelijk online kunt vinden.

De rechter afdruk is trouwens de eerste afdruk, de linker is van na de nabewerking.

Daarna ging ik experimenteren met textielverf van de Hema. Ik wilde eigenlijk een witte stempel op een van de hoeken zetten, maar de witte verf dekte helaas niet. Rood was te oranje dus kwam ik uiteindelijk bij een oranjige kleur uit die het op de enige groene hoek prima deed.

(Ik heb ondertussen wat ook wat was-ervaring van de verf, daar zal ik binnenkort eens over bloggen!)

Het enige wat nu nog restte was de rand, en daarvoor maakte ik gebruik van deze tutorial. Ik was eigenlijk op zoek naar een die ik onlangs op Pinterest gevonden had, met gestikte hoeken, maar die kon ik niet vinden, en dit werkte ook prima.

En toen kon ik de eindfoto’s maken…

De voorkant:

Een gequilt blok:

De achterkant:

En zie je wel, ongelijk😉 én scheef!

En de rand:

Tsja, zo’n quilt is een prachtige achtergrond om foto’s van een prachtig meisje te maken!❤

En tot slot nog m’n rolletje-foto’s. Omdat ik dat zo leuk vindt😉

Eentje waarbij je de strook van de achterkant ziet…

…en eentje van de voorkant.

Gisteren heb ik hem opgestuurd. Met pijn in m’n hart… Gelukkig is Tessa er ook héél erg blij mee! #pakvanmnhart

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. marie bartels
    Aug 11, 2012 @ 15:31:42

    Leuk project ! En elke keer leer je weer wat. Mooi resultaat daar gaat het om! Prachtige quilt en die naam mag het dragen omdat het drie lagen zijn. En door gepit. Ik ben ook nog bij aan het leren, ben in de eerste plaats naaister die ook nog quilt. Omdat jij ook kan naaien gaat het quilten je makkelijker af. De tips en tricks staan ook op internet. Ik experimenteer ook nog wel eens wat. Probleem is bij mij dat ik alles leuk vind klassieke patronen maar ook modern. Maar ik doe alles op de naaimachine en de “echte” quiltsters doen veel zo niet alles met de hand. Je plan om er een voor je dochter haar grote bed te maken is leuk! Daar zul je veel plezier van hebben. Om die te gaan maken is de voor pret al leuk, stoffen uitzoeken enz. Veel success met je quilt! Groetje Marie.

    Beantwoorden

  2. Tessa
    Aug 11, 2012 @ 17:07:58

    En wat kreeg ik een ontzettend leuk pakketje van de postbode! Ik was er echt even stil van toen ik hem uitpakte en uitspreidde in de to be slaapkamer. Wat is hij ontzettend mooi geworden en wat heb je er veel werk aan gehad! Ik ben er echt heel erg blij mee en hij krijgt een heel mooi plekje in ons nieuwe huisje. Ontzettend, ontzettend bedankt! en je man natuurlijk voor het helpen bij het blokjes leggen en E voor de complimentjes!

    Liefs, Tessa

    Beantwoorden

  3. Edje
    Aug 11, 2012 @ 17:20:02

    Moooooooooooi!!! (en wat een werk!)

    Beantwoorden

  4. creadientje
    Aug 11, 2012 @ 18:02:05

    Hartelijk dank voor alle lieve woorden en complimenten🙂 Ik ben er stil van, maar eerlijk gezegd ook best wel trots op…

    Beantwoorden

  5. maayke
    Aug 11, 2012 @ 20:42:54

    WOW!! Goed dat je mooie foto’s ervan hebt gemaakt want je kunt er trots op zijn!

    Beantwoorden

  6. WadWoordEnWol (@WadWoordEnWol)
    Aug 12, 2012 @ 07:33:02

    Wat prachtig!!! Mijn complimenten🙂

    Beantwoorden

  7. v-eeeeertje
    Aug 12, 2012 @ 14:01:50

    Dit is echt wel een heel mooie geworden!!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

