Luiermapjes


Luierzakjes, -tasjes en -mapjes kom je her en der tegen op het internet. Ik had ze zelf nog nooit gemaakt, maar wilde deze wel eens uitproberen…

Omdat ik gebruik maakte van een oude spijkerbroek voor de ene en een vlak van een gordijn voor de andere, waren mijn ‘buitenpanelen’ niet breed genoeg om hem eenvoudig volgens de tutorial te maken. En daarom kon het keergat bij mij niet zoals in de tutorial, en toen ben ik gaan denken… Ik ben namelijk niet zo’n ster in onzichtbare naden-met-de-hand dus heb dat soort stukjes liever op een onzichtbaar plekje…

En dat kan dus best bij deze tutorial! Gelukkig😉 En omdat er misschien wel meer mensen zijn die dat ook willen, heb ik er onderweg wat foto’s van gemaakt, die staan onderaan dit blogje.

Ik maakte mijn mapjes trouwens zonder de opgestreken volumevlies, omdat ik dat niet had… Dat zie je trouwens alleen als ze leeg zijn😉

Het ene mapje is van een stuk van een oude spijkerbroek. Ik versierde hem met restjes stof, band, lint en kant.

Voor de andere knipte ik een paneel uit een gordijn met vlakken. Zo’n paneel was precies groot genoeg voor de buitenkant. De binnenkant knipte ik van twee verschillende stoffen die ik aan elkaar zette.

Eentje gaat op weg als mijn eerste Pay It Forward 2012 item en de andere is een kraamkadootje. Ik hoop dat de ontvangers ze leuk (en handig) vinden🙂

En dan ‘mijn keergat’:

Ik volgde de tutorial van Eloleo alleen waren de maten van de buitenstof anders. Wat ik daar tekort kwam, heb ik bij de binnenstof extra aangeknipt. De stappen tot en met het ‘vouwen van de flappen’ kon ik ook gewoon volgen. Daarna heb ik m’n eigen plan getrokken…

Links ligt de breedste flap (van 11 cm). Deze stikte ik – met de gewone naardwaarde – op de buitenstof vast. De binnenstof (weggeklapt op de foto) dus niet meestikken. (Aan- en afhechten hoeft hier niet per se.)

Daarna de boven en onderkant spelden. Ik geef met dubbele spelden aan waar ik al genaaid heb,  en waar straks het keergat moet komen.

Stik de boven- en onderkant, laat het stuk voor het keergat open – hecht daar aan weerszijden wel goed aan en af!

Keer het  mapje via het keergat om. Laat de flap bij het keergat nog naar de verkeerde kant gevouwen, zo is het makkelijker het keergat dicht te maken.

Naai het keergat dicht.

Vouw de flap naar de goede kant, en wég is je keergat!🙂 Pers het mapje mooi op en klaar ben je.

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Lisette
    Mrt 13, 2012 @ 20:48:00

    Bekend stofje🙂

    Vind vooral die rode met kabouters erg leuk!!

    Beantwoorden

  2. Edje
    Mrt 13, 2012 @ 20:52:40

    Leuk hoor! Wat is trouwens Pay it forward? Of vraag ik nu iets heel doms?

    Beantwoorden

  3. marie bartels
    Mrt 13, 2012 @ 21:37:54

    Leuk die mapjes! Daar kun je voor de dag mee komen.

    Beantwoorden

  4. Sanne
    Mrt 13, 2012 @ 22:32:57

    Leukk!!!!

    Beantwoorden

  5. eloleo
    Mrt 18, 2012 @ 09:27:21

    Natuurlijk, dat is inderdaad een goed idee. Doe ik volgende keer ook zo!

    Beantwoorden

  6. Trackback: Haar, haar en nog eens haar… | 12 Maanden 12 Projecten

Geef een reactie

