Geboortekussen


Afgelopen week kwam ik deze tutorial tegen, en die kwam meteen op mijn to-do list. Zó leuk! En toen we woensdag hoorden dat we een nichtje hadden, dacht ik meteen: die ga ik maken! Als vervanging van dat Sesamstraatkussen die al 6 jaar in de babykamer ligt…

In ’t roze, natuurlijk…😉

Ik sneed van verschillende roze lapjes stroken in verschillende breedtes (in tegenstelling tot de tutorial) en stikte ze op een lichtroze lap (omdat er ook wat dunnere / doorschijnende stoffen tussen zaten).

Omdat ik geen ‘batting’ heb heb ik een stuk fleece gebruikt voor achter de ‘quilt’ en heb elke naad aan weerszijden smal doorgestikt met lichtroze garen.

Ik wilde in eerste instantie van m’n voorraad een donkerroze lap gebruiken voor het ‘kader’ en de achterkant, maar heb besloten toch een stuk vilt-aan-de-meter te halen, omdat ik het strakke hart (zonder rafels, wat je met stof natuurlijk gaat krijgen) mooier vond. Keus uit roze had het niet dus het werd lichtroze.

Het vilt stikte ik vast…

En toen was m’n voorkant bijna af.

(Zie je het foutje wat ik maakte???)

Toen bedacht ik me dat het wel leuk was om er een geboortekussen van te maken! Ik checkte de schrijfwijze van de naam, liet m’n zus (handig als je een juf in de familie hebt!) in haar mooie schoonschrift naam (mét een hartje op het eind) en geboortedatum schrijven. Bij gebrek aan werkende printer trok ik het met potlood over en spelde de blaadjes op de lap.

Met een steekgrootte 2 stikte ik over de lijn heen, om de naam en datum te ‘borduren’ (voor een mooie afwerking knoop ik de draadjes op de achterkant af).

Oorspronkelijk was ik van plan er daarna nog 1 of 2 keer over te gaan (op de ‘free embroidery’ manier) zodat het wat speelser over zou komen, maar ik vond juist de subtiele lijnen wel erg mooi!

Ik reeg nog een randje met roze borduurgaren om het hart.

Voor de achterkant gebruikte ik de dezelfde sterrenstof als voor de roze deken.

De naam heb ik weggepoetst, als je goed kijkt kun je het hartje nog wel zien, de geboortedatum laat zien hoe het er daar ook uit zag, het was een iets groter lettertype.

Ik vind het een ontzettend leuk kussen geworden! Lijkt me zeker leuk om nog eens te doen, misschien ook met variaties in de vorm. Een ster lijkt me bijvoorbeeld ook wel leuk!

En ik hoorde vandaag trouwens (zowel deken als kussen zijn goedgekeurd😉 ) dat moeders zó graag van dat Sesamstraat kussen af wou… hihihi

 

 

 

 

 

 

3 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Frida van Leeuwen (@fjvleeuwen)
    Jan 27, 2012 @ 20:51:59

    Leuk geblogd. Ik met mijn leken oog zie dus niet wat je gemaakte foutje is… Maar het resultaat staat als een kussen op een stoel🙂 haha.

    Beantwoorden

  2. Edje
    Jan 29, 2012 @ 20:22:26

    Heel erg mooi! En nee ik zie het foutje ook niet hoor? Waar zit het dan?

    Beantwoorden

  3. creadientje
    Jan 29, 2012 @ 20:25:14

    De stof met hartjes had ik netjes dubbelgevouwen met de hartjes op elkaar… alleen zag ik na het snijden dat ik hartjes uit 2 verschillende rijen op elkaar gelegd had😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

