Meisjes babydeken


Maar ja, wat nou als dat neefje voor die blauwe deken een nichtje blijkt te zijn? Dan maar iets maken (wel iets snellers, a.u.b.😉 ) wat iets meer voor meisjes is. Weer eens een ‘Faux Chenille’ deken! Maar dan niet zo’n grote als toen… En gebruik makend van de stof die ik al in huis had…

Dit keer een babydekentje van ruim 70 bij ruim 80 centimeter.

Het idee was als volgt:

Van links naar rechts: witte katoen met roze, rode en gele sterren voor de ongeknipte kant en voor de geknipte kant: witte flanel met kleine bloemetjes, rode katoen, nog een laag van dezelfde flanel en roze katoen.

En om alle kleuren terug te laten komen, wordt de bies rondom van gele geruite stof.

Ik moest wel een beetje sjoemelen want de roze katoen (waar ik vorig jaar deze omslagdoek uit knipte) was niet groot genoeg voor de lap uit één stuk. Ik koos ervoor om het uit twee lappen te doen (wilde dat toch eens uitproberen) en stikte de lappen gewoon op elkaar. Het gaat in principe toch rafelen later, en als ik het bekeek op mijn huidige chenille deken, zou het niet zo opvallen. Hoopte ik😉

In plaats van een schuine lijn tekenen op de knipkant, zoals ze bij deze tutorial doen, heb ik bij het strijken van de stoffen (moest toch gebeuren) bij de sterrenstof een schuine lijn vanaf één hoek gestreken.

Gewoon vanaf de punt twee zijkanten op elkaar leggen en de vouw strijken.

Na een avond stikken (gewoon gaan met die banaan…) en een ochtend knippen (tijd voor een chenille cutter???) begon het opeens ergens op te lijken!

Een dekentje-in-de-dop!

Ik kan niet wachten om te zien hoe straks na het wassen het rode streepje erdoor gaat piepen…

Oh ja, en hoe dit er straks uit gaat zien…

Daarna was de gele stof aan de beurt. Ik sneed schuine stroken, naaide die aan elkaar en streek het tot biaisband. Meestal zet ik het er gewoon ongestreken langs, maar ik wilde het ook wel eens zo uitproberen…

En dat stikte ik rondom en toen was het dekentje af!

Nou ja, af? Hij moet nog gewassen worden. Mijn theorie is dat dat het beste is in een volle trommel. En laat ik nou net door m’n was heen zijn… Helaas pindakaas, even wachten dus!

Maar, na al dat wachten hing dit aan m’n wasrek:

Ondanks dat het rode streepje er al bést leuk doorheen gluurt, mag het voor m’n gevoel nog wel meer. De stofjes zijn niet echt heel erg gaan rafelen, en nu mijn bruine faux chenille deken in de vakantie twee keer in de droger is geweest, mer ik wel dat dat hem echt lekker zacht maakt. Deze is dus nog maar stug, jammer!

Maar, ik kan er toch best nog wel een paar leuke plaatjes van laten zien!

Zo lijkt het al wel wat, toch?

En mooi opgerold (ik vind opgerolde dekens zo leuk, hahaha)

Het zat me niet zo lekker dat hij niet zo zacht was geworden als ik wilde, dus bedacht ik dat ik wel zou kunnen proberen om dat kunstmatig op te krikken!

Ja, met een (nieuwe) afwasborstel!

Wat een stof kwam eraf! Maar, het had wel degelijk effect!

Links voor, en rechts na de opruwbeurt… Zit wel verschil in, hè!

En nog een keer van erna:

Al een stuk zachter! Na nog een wasbeurt is dat pluizige er trouwens af. Hij zal wel steeds zachter worden na elke wasbeurt…

En dan nog een keertje naast de blauwe variant… (Foto is trouwens van voor het opurwen.)

Welke zou het gaan worden? En wat zal ik met die andere deken doen?

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Frida van Leeuwen (@fjvleeuwen)
    Jan 24, 2012 @ 20:22:41

    Ach joh, beide dekentjes vinden uiteindelijk een hele leuke bestemming, wacht maar af…😀

    Beantwoorden

  2. Janneke van Ravesteijn
    Jan 24, 2012 @ 20:30:43

    Leukleukleuk! Krijg de kriebels om binnenkort een kussenhoesje te gaan proberen. Eerst nog even wat fluffige stofjes bij elkaar zoeken…

    Beantwoorden

  3. Isolde
    Jan 24, 2012 @ 23:16:43

    Nou, die roze deken wil ik zo met je ruilen voor een leuke gehaakte tas of een amineko, of allebei, of … whatever. Vind ‘m geweldig!!

    Beantwoorden

  4. Petra
    Sep 07, 2012 @ 22:47:39

    Ben er helemaal fan van! Heb er gelijk ook een gemaakt en heb de smaak te pakken, heb je uiteraard weer gelinkt in mijn blogje.

    Beantwoorden

Geef een reactie

