Balletpakje


Donderdag is mijn dochter op proefles naar peuterdans geweest en toen wilde ze natuurlijk, net als de andere meisjes, een ‘hemd’ en een ‘rok’ aan… Ik ging wat speuren op internet maar voor iemand die veel zelf maakt is al gauw veel te duur… tenminste, vind je het jammer om zoveel geld aan dingen uit te geven…

Dus dook ik in m’n recycle-kleren bak op zoek naar een roze shirt, en pakte de ooit gekochte lichtroze tule erbij.

Ja, dat ging wel wat worden, dacht ik.

Maar omdat er maar één lichtroze tricot kledingstuk had, ben ik eerst maar op zoek gegaan naar iets wat voor een proefmodelletje kon dienen. Op zolder vond ik toen toch nog een ander lichtroze (iets donkerder) shirt, die meteen wat hoger was dan het hemdje, waardoor het voorpand er in één keer uit zou kunnen wat ik wel zo handig vond. Dus daar ging ik het mee proberen, en anders had ik het hemdje nog als back-up.

Ik tekende een patroon met behulp van een goed zittend zwempakje, en een hemdje voor de hals. Uitknippen en in elkaar zetten…

Passen, en ja, het paste. Hij mocht iets smaller aan de zijnaden maar verder zat hij prima. Mooi!

Ik vond de tricot alleen een beetje (te) dun dus besloot hem te voeren met een lap die ik had liggen: ecru (iets dikkere) tricot.

Ik wilde hem netjes voeren, geen naden aan de binnenkant in het zicht dus moest ik wat zoeken en priegelen. (En ook wel eerlijk: ik was ook gewoon te lui om nieuw garen in m’n lockmachine te spannen, dus heb het helemaal met een flauwe zigzagsteek op m’n naaimachine gemaakt.)

Op een gegeven moment heb je dan zoiets…

…en vraag je je af of het nog wel helemaal goedkomt🙂

Maar daar was ik eigenlijk niet bang voor hoor… Ik heb op naden aan de binnenkant (bovenranden een beenranden) elastiek gestikt (2/3e van de lengte van de rand) zodat de naden mooi aan zouden sluiten en niet zouden gaan lubberen.

Ik heb het elastiek doorgestikt omdat dat A: ervoor zou zorgen dat het elastiek nog wijder wordt en B: dat het er dan een stuk beter uit zou zien.

Dat ziet er dan zo uit:

De schouderbandjes zitten hier nog los, ik wilde dat ze hem eerst ging passen in verband met de lengte (en dat ik ook wel graag wilde dat hij gemakkelijk aan en uit zou gaan).

Na het passen en vastzetten kwam ik op het volgende uit:

 

Ik heb de bandjes gekruist omdat ik dat leuk vond en ik genoeg lengte had, maar recht of zelfs een haltersluiting – bij het passen heb ik de losse bandjes gewoon in de nek geknoopt – kon ook. De haltersluiting vonden we trouwens te bloot😉

Natuurlijk moest ik ook een tutu maken🙂

Ik maakte een tailleband van een rest tricot met elastiek erin, en sneed drie banen van de (stugge, helaas) tule van 25 cm hoog (stofbreedte).

In plaats van een gewone naad, legde ik de banen (per stuk) in een cirkel met een centimeter overlap en stikte dat in het midden gewoon vast.

Die zette ik met kleine plooitjes aan de tailleband vast. De volgorde waarin ik het deed was niet handig (elastiek als laatste is een stuk handiger) maar het ging…

En het werkt als setje🙂

En onze kleine ballerina? Die was ermee in haar nopjes!

Dit zijn overigens foto’s van het passen, waarbij de schouderbandjes nog niet goed zitten.

 

En in verband met de temperatuur in huis een mooi wit vestje erover heen😉 en práchtige sokken eronder!

Nu nog op zoek naar balletschoentjes…

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Linda
    Jan 18, 2012 @ 21:13:37

    wat leuk!
    mooi gedaan en ze ziet er inderdaad erg blij uit!
    ik zei vanmiddag nog tegen mijn moeder dat t me wel leuk leek om met een naaimachine overweg te kunnen, waarop zij zei, jij? ik ben al verbaasd dat je haakt!

    aan mij niet besteed dus😉

    Beantwoorden

  2. maarnietvangrijs
    Jan 18, 2012 @ 21:38:28

    Oh wat knap gedaan!!!! Geweldig zo’n balletset. En de ballerina zelf is ook om op te vreten!!

    Beantwoorden

  3. Edje
    Jan 18, 2012 @ 23:27:10

    Bééldig! Echt! Superknap gedaan. Mooi meisje ook.

    Beantwoorden

  4. v-eeeeertje
    Jan 19, 2012 @ 09:33:42

    Super leuke gedaan! Je ballerina ziet er heel gelukkig uit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

