De #winterswap


17 december was de uitpakdag van de winterswap. We waren toen niet thuis, dus nam ik mijn dikke envelop mee op reis en daar lag dus die grote verrassing op me te wachten!

Maar goed, eerst had ik natuurlijk ook wat opgestuurd! Ik had dit keer alweer Aafke getrokken. Helemaal niet erg om nog wat voor haar te maken!

Ik had alleen een beetje een opstartprobleem, en Esther bood aan om me te helpen. Meteen ging er een belletje rinkelen: Esther heeft mij getrokken! Maar waar sloeg dat op? Ach, verder geen aandacht aan gegeven… Samen zochten we op Pinterest naar leuke ideeën, en we vonden er veel te veel, zoveel leuke dingen!

Ik heb me laten inspireren door winterse dingen en door dingen waar Aafke van houdt. Het werd dus: winter, warm, sneeuw, kerst, hartjes, oranje en fleurig.

Mijn excuses voor de slechte foto’s, ik had geen tijd overdag om ze met daglicht te maken, dus heb ik het met het geweldige kerstboom- en sfeerlicht gedaan🙂

Als eerste ponste ik een heeeeeeeeeleboel hartjes en naaide die aan elkaar. Dat heb ik altijd al eens uit willen proberen, je ziet zo vaak dat soort slingers (al dan niet met vilten figuurtjes) langskomen.

’t Was een beetje lastig inpakken voor het versturen, het moest natuurlijk niet in de knoop komen! Uiteindelijk ben ik er wel in geslaagd geloof ik…

Ik heb hem ook nog even een stukje voor demo in de kerstboom gehangen.

Ook heb ik op Pinterest naar inspiratie gezocht, en gevonden! Ik vond onder andere deze kerstsok die ik wel bij Aafke vond passen. Nodigde direct uit om een nieuwe techniek (paper piecing) uit te proberen. Dat was ook erg leuk om te doen!

Met wat bijpassende (stof)knopen als decoratie.

Op Pinterest vond ik ook deze kerstballen die ik erg goed vond passen bij Aafkes vorige ‘kerstboom‘. Die moest ik dus gewoon ook maken!

Dat was erg leuk om te doen, zo weer eens een met-de-hand-naaiwerkje!

En natuurlijk mochten ze ook model hangen in onze kerstboom!

Aafke is gek op oranje, dat wist ik al. Ik vond het leuk om iets met oranje te doen, maar wat? Dat werd dus een schort, want wie kan er nou geen schort gebruiken? Omdat ik zo’n grote stoffenvoorraad had, wilde ik wel het liefst iets uit mijn voorraad gebruiken, en gelukkig had ik met #twitsint een oranje lap gekregen, dus die heb ik bijna helemaal opgeknipt voor deze schort:

Weer heb ik me laten inspireren op Pinterest, en ik vond deze schort erg leuk. Een ander model dan standaard, niet zo lang (handig, want m’n lap was niet zo hoog), en de ruche onderlangs kon leuk een beetje sneeuw symboliseren!

En ook bovenaan wat sneeuw, of zijn het ijspegeltjes?

Ook kon ik het niet laten om er een paar zelfgemaakte kaarten bij te doen, gezien Aafke een jaar lang elke dag een kaartje verstuurt. Ze kan vast wel een paar extra kaarten gebruiken! Of ze gebruiken als kerstkaarten.

Eentje met geponste hartjes, net zoals de hartjesslinger. Heel simpel in verticale rijen opgenaaid. Niet helemaal gelijk, dat was eerlijk gezegd niet de bedoeling😦 maar ik heb het maar wat speels geprobeerd te laten zijn.

De andere met Aafkes eigen hartje, die ik in oktober al (voor haar!) haakte🙂

Natuurlijk ook een kaart voor Aafke, en wat kon ik anders doen dan oranje met hartjes?

Hierbij heb ik ook wat nieuws uitgeprobeerd, gewoon hartjes knippen uit verschillende kleuren vilt, zo uit de losse pols, en die willekeurig stuk voor stuk op een dubbele kaart naaien en als afwerking de kaart zelf dubbelstikken.

Ik vind het wel een geslaagd idee!

En tot slot maakte ik op de valreep deze hoofdband. Ook weer van Pinterest🙂

Van een soort grijze wol (ik maakte hem dubbellaags), en natuurlijk met oranje genaaid / gefestonneerd, op het klittenband na helemaal met de hand, maar echt zo gedaan!

Helemaal plat is hij zo:

Dat geheel stopte ik in een – uiteraard zelfgemaakte😉 – envelop – die natuurlijk nét niet door de brievenbusopening kwam.

Maar, hij is bij Aafke aangekomen, die er al weken geleden over blogde🙂

En dan die envelop die ik kreeg… Ik was er ondertussen al voor 99% uit dat Esther mij inderdaad getrokken had… Maar wat zou ze voor me gemaakt hadden?

De envelop zat in ieder geval ook overvol! Ik voelde onder andere iets stevigs, het leek op een poppetje of zo… Maar wat zat er nou in?

Een leuk duo, een sneeuwmannetje een een sneeuwvlok-vrouwtje…

Drie handgemaakte vilten hangers…

…die van voren en van achteren mooi en anders waren. De afgelopen kerstperiode sierden ze het ‘kinderkerstboompje’😉

Een prachtige sjaal voor bij mijn dochters paarse jas (ze had de kleur nagevraagd) maar die ondertussen dus een knalroze heeft🙂 Ze is er gek op en trekt hem regelmatig van de kapstok!!

En dan wat mij betreft het klapstuk:

13 prachtige verschillende gehaakte sneeuwvlokken, die aan weerszijden zijn afgewerkt met gouden kraaltjes. Het zijn drie verschillende slingers met twee keer vier en één keer vijf sneeuwvlokken.

Thuisgekomen moesten ze natuurlijk meteen opgehangen worden!

Lieve Esther, super bedankt! Je hebt me verschrikkelijk verwend!!!

5 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Esther
    Jan 09, 2012 @ 21:29:05

    😀 graag gedaan ik vond het echt heeel leuk om voor jou wat te mogen maken!😀 Ik vind de slingers helemaal mooi hangen voor je ramen, ik wou zeggen precies zoals ik ze bedacht had maar ik wist neit dat je er ZULKE mooie ramen voor zou hebben ^^

    Beantwoorden

  2. aafke zuidema (@Aafke45)
    Jan 09, 2012 @ 21:30:04

    Wat heb je er een mooi blogje van gemaakt. En iedereen die dit blog leest, snapt natuurlijk wel dat ik een ongelooflijke geluksvogel ben!!!
    Je hebt trouwens ook superleuke dingen gekregen! Die sneeuwvlokken/ijskristallen zijn echte kunstwerkjes!

    Beantwoorden

  3. Lupin
    Jan 18, 2012 @ 13:04:47

    Hi there – thanks for the link to this post, it’s lovely to see the ornaments you made from my tutorial!🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

