Recycle-jurkjes


De afgelopen periode recyclede ik een rok en een shirt tot jurk.

Ik kreeg een bruine strokenrok en zag daar een simpele strokenjurk in… Voor mijn dochter was de ‘rok’ nog te lang (had hem natuurlijk korter kunnen maken) maar lang genoeg voor nichtje, en schoonzus was daar wel blij mee!

Ik gebruikte een patroon uit Burda 3/2008 waarbij ik de onderste drie banen als rokdeel gebruikte. Van de bovenste strook knipte ik de bovenpandjes. Alleen pasten de schouderbanden / mouwkapjes er niet meer uit… Ik vond het niet zo leuk om andere stof te gebruiken, en na wat gepuzzel besloot ik om ze van de koordjes te maken!

Het leek me leuk om er een klein kleuraccentje in te maken, en reeg de kraaltjes die aan de koordjes zaten aan een stukje paars koord.

Van wat restjes knipte ik vier hartjes en die stikte ik op de rok, en bij het onderste hart ook een paars(-met-wit geruit) label tussenuit.

Ik voerde hem met een restje van m’n wiegbekleding en ‘naaide’ er een maat-label op.

Een simpele jurk, maar geen fleurig, vrolijk kleurtje. En  tóch vind ik hem leuk! Het lijkt me trouwens wel leuk om het patroon ook een keer met de echte schouderbanden / mouwkapjes te maken!

En van een oud t-shirt van mezelf maakte ik een simpel overgooiertje. Ik gebruikte hetzelfde patroon als ik voor de Koninginnedagjurk gebruikte.

In plaats van een sluiting voor of achter gebruikte ik gewoon de t-shirt hals, die natuurlijk te wijd was. Ik besloot om er een stukje elastiek door te rijgen.

In de zijnaad stikte ik drie lint-labels uit en twee lange linten om achter te kunnen knopen / strikken.

Omdat ik de schoudernaden van het shirt gebruikt had, hoefde ik alleen maar de zijnaden te stikken (ik naaide trouwens met de lockmachine) en de armsgatranden en zoom af te werken – ook met de lockmachine, dit keer met een rolzoompje waarbij ik één witte klos verving voor een klosje bijpassend roze naaigaren.

Met wat lint en twee knopen maakte ik een leuke ‘corsage’ die ik op het voorpand vastnaaide.

Ik gebruikte lichtgrijs satijnlint, en lichtgrijs en roze organzalint.

Dit was echt een supersimpel en supersnel jurkje!

3 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Antoinette
    Mei 10, 2011 @ 20:47:28

    Ze is weer leuk!! Je bent weer aardig op dreef, ik ben nog steeds met het thema van april bezig, voor de mannen. Maar het is bijna af, alleen de afwerkrand moet ik nog maken. Ik zal verklappen dat het de tweede zigzagdeken wordt, dit keer voor de jongste.

    Beantwoorden

  2. Ineke
    Mei 10, 2011 @ 21:25:25

    Hij is erg leuk geworden, super gedaan, en heel creatief bedacht!

    Beantwoorden

  3. Frida
    Mei 10, 2011 @ 22:13:25

    Zo, dan is jou kast weer wat opgeruimd en die van je dochter gevuld… Super leuk idee!

    Beantwoorden

Geef een reactie

