Broek wordt rok (2)


Na m’n vorige broek-wordt-rok hadden m’n schoonzusje en ik er zin in! Ik kreeg nog een broek ‘mee’ en besloot dit keer deze als uitgangspunt te gebruiken, alleen dan met verschillende stofjes. Ik heb – heel eerlijk gezegd – de tutorial er niet meer bij gehad, en het op ‘gevoel’ gedaan.

Schoonzusje wilde wel iets waar ze roze op kon dragen, maar het hoefde niet per se helemaal roze te zijn. Daarom leek aqua met roze me wel leuk.

Voor de ‘verlenging’ knipte ik 2 stroken, die ik met een rolzoompje op de lockmachine afwerkte. Van wit, beige, zwart, donkerblauw, bruin, lichtroze en grijs heb ik wel vier klossen, maar dat was het dan ook wel zo’n beetje… Niks voor de gebloemde stof, vond ik… dus waagde ik de gok en gebruikte ik gewoon drie verschillende kleuren. Expiriment geslaagd! Oh ja, m’n stroken zijn eigenlijk niet wijd genoeg, zal ze een volgende keer zéker wat wijder knippen al vind ik het zo toch niet storend!

Voor de derde strook knipte ik een smalle strook (was wel langer, dus iets meer gerimpeld dan de rokstroken) die ik aan beide kanten rolzoomde. Dit is de eerste keer (volgens mij) dat ik een ‘opstikruche’ maak, en ook dat was een leuke ervaring! Voor een extra aqua touch heb ik er nog zigzagband opgestikt.

Op de achterzakken stikte ik aqua band met opgedrukte bloemetjes (van de Xenos, ben benieuwd hoe lang de opdruk ‘blijft’ in de was). De zakken heb ik hierbij dichtgestikt.

Voor de centuur knipte ik een strook die net wat breder was dan het achterpand. Bij het dubbelstikken stikte ik bij de korte kanten aan weerszijden vijf lintjes uit (twee tinten roze satijnlint en geel, groen en blauw organzalint, volgens mij komen ze allemaal van de Action).

Om ze af te werken tegen het rafelen houdt ik ze trouwens dichtbij een vlammetje, dan smelt het uiteinde en gaat het niet rafelen, werkt (vind ik) beter dan schuin afknippen! Enne, als het per ongeluk toch verbrand (en zwart) is, gewoon een paar mm eraf knippen en nog een keer smelten! (Daar heb ik ook ervaring mee!)

De centuur heb ik middenachter naast de riemlus vastgestikt zodat hij niet kwijt kan raken of kan gaan draaien.

De lintjes kan je midden voor of wat meer opzij knopen.

Langs de heupzakken naaide ik knoopjes aan, allemaal verschillende, uit m’n knopendoos. Dat idee zag ik ooit op een broekje en / of rokje van mijn dochter, en vond ik zo leuk! Ik zocht er 13 uit in geschikte kleuren (en ongeveer dezelfde grootte) en markeerde mooi verdeeld langs de zakingang vijf punten.

 

Toen heb ik gewoon steeds ‘blind’ een knoop gepakt en aangenaaid (alleen bij de laatsten niet, omdat ik ook een leuke kleurencombi over wilde houden voor op de bovenste ruche). Daarom bewaar ik dus alle (reserve) knoopjes, ook van kleding die weg gaat… je weet maar nooit😉

 

De laatste drie knopen zette ik op de ruche vast.

Het bovenste deel van de schuifknoop van de broek was er al af, dus moest ik ook wat met de sluiting doen. Ik heb (met veel moeite en een tangetje) het onderste deel er uit gekregen. De gaten heb ik gerepareerd (stukje jeansstof aan de binnenkant met Vliesofix erop gesteken, lapje rondom vastgenaaid en gat met de gestikte zigzag ‘gestopt’. Met een grote roze knoop uit m’n knopendoos en een nieuw knoopsgat was de rok hélemaal af.

En nichtje? Die liep op haar derde verjaardag te stralen in haar ‘glitterrokje’. Maar waarom ze hem nou zo noemde??

Dit was trouwens een volledig ‘UWYH’ project, use what you have… Ik ben net een hamster😉

Oh ja, over verjaardagen gesproken… Neefje is twee dagen later jarig dan nichtje, dus vierden ze de verjaardagen op zijn verjaardag. Schoonzus had een groen shirtje waar ze een 3 op wilde maken (en waar ook nog een hertje op kwam) . Thuis vond ik een nog-niet-afgemaakte strokenrok (van één of anderhalf jaar geleden) waar alleen nog knoopsgatenelastiek in moest (maar dat had ik toen niet in huis).

Het groen van het shirtje was gewoon precies hetzelfde als van het rokje… En schoonzus vond het rokje erg leuk, dus maakte ik hem voor haar af.

  

En het voordeel van zulke rokken voor een groter nichtje? Ze komen vanzelf in ‘mijn’ kledingkast terecht🙂

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. AMGdeW
    Mei 03, 2011 @ 14:00:00

    Super! Echt heel erg leuk geworden. Vooral al die details vind ik geweldig. Heerlijk meisjesachtig🙂

    Beantwoorden

  2. Edje
    Mei 03, 2011 @ 14:00:48

    Echt superleuk gepimpt! Vind hem zo smaller nog veel leuker dan de wijdere versie! Moet ik toch ook eens proberen van een spijkerbroek.

    Beantwoorden

  3. Ineke
    Mei 03, 2011 @ 16:23:52

    Hij is heerlijk ‘over de top’ vrolijk. Daar houden we van!!
    Het andere rokje is trouwens ook erg schattig geworden. Hoe kun je dat nou 1,5 jaar laten liggen?????

    Beantwoorden

  4. Esther
    Mei 03, 2011 @ 19:53:21

    Ik vind het echt fantastisch, serieus. Dat met die lintjes, het maakt het zo sjiek! Echt geweldig. Ik zit de laatste dagen jouw hele site zo’n beetje te lezen. Ik wil ook naaien! Maar ik heb het nog nooit gedaan dus ben zo een beetje aan het kijken hoe het moet.

    Beantwoorden

  5. olga
    Mei 03, 2011 @ 19:57:34

    Hoy wat is dat rokje leuk geworden zeg !!! Leuke combinatie ….met die kleurtjes.
    Je maakt hele leuke dingetjes en voor weinig ..dat vind ik zo leuk om te zien ..mijn complimenten !
    Gr Olga

    Beantwoorden

  6. sarah
    Mei 04, 2011 @ 13:54:52

    prachtig

    Beantwoorden

  7. Trackback: Broek wordt rok (3) « Creadientje's Blog

Geef een reactie

