Mag het een beetje korter zijn?


M’n neefje valt nog steeds heel wat broeken kapot… De meeste kunnen nog wel gerepareerd worden, en soms zelfs nog een keer… maar op een gegeven moment houdt het gewoon op! Dan kun je er natuurlijk een rokje van maken, helemaal als hij tóch te klein is… maar met broeken die nog passen is dat toch wel jammer!

Met de zomer op komst en dus het korte(re)-broekenweer, bedacht ik dat het wel kortere broeken konden worden. Maar dan geen korte broeken als in boven-de-knie. Mijn schoonzusje heeft ze het liefst óver de knie, en je snapt vast wel waarom 🙂

Dus dacht ik dat ik er dan wel driekwartbroeken van kon maken. De pijpen liepen vanaf de knie recht naar beneden, dus qua wijdte was dat geen probleem. Ik knipte ze boven de kapotte knieën af en knipte de onderpijpen op de ‘gewenste lengte’. Van het tussenstuk kon ik de voorkanten wel weggooien, maar de achterkanten waren nog prima, dus daar knipte ik een strook van ongeveer 10 cm hoog van, en zo breed als de voorbenen. Dat streek ik met behulp van Vliesofix op de (nieuwe) knieën, zodat ze hopelijk niet bij de eerste val direct helemaal door zijn. Hopelijk gaan ze zo wat langer mee… (en voor de ‘stevigheid’ stikte ik ze aan de onderkant met een stiksel in de kleur van de broek vast, zodat ze ook na de was nog op hun plek zitten. De bovenkant is met het vaststikken meegenaaid.)

Naaigaren in de juiste kleur had ik niet, maar wel twee tinten die er op leken, en door met een dubbele draad te naaien lijkt het ook meer op het doorstikgaren waarmee de andere naden doorgestikt zijn.

En neefje wilde ook plaatjes op z’n kleren… dus hij kreeg een krokodil.

En die zigzagde ik ook met ‘dubbel’ garen vast.

Ik had ook nog een grijze (gevoerde) broek liggen. Ik had ‘m al gerepareerd maar na één val was hij echt niet meer te repareren… Ik zou er (maanden geleden al) een korte broek van maken, maar die was nog blijven liggen. Nu besloot ik hem op dezelfde manier in te korten tot een driekwartbroek. Eerst knipte ik er de (tricot) voering langs de naden uit.

Ik had geen goede kleur grijs garen, en heb ‘mijn’ naden maar gewoon met zwart (door)gestikt. De verstevigingsstukken heb ik dit keer met een dubbel stiksel vastgestikt, omdat de broek al meer van dat soort sierstiksels had.

En dit keer koos ik voor een spin (plaatje via Google gevonden, maar ik kan hem nu niet terugvinden).

De zakken waren trouwens 4 cm langer, maar ook beschadigd. Ik heb ze gewoon korter gemaakt en over de naad heen vastgenaaid. Oef, toen kwam ik er achter dat hij nét niet over de spin heen zat. Mazzel!

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Emmy
    Mei 04, 2011 @ 22:15:08

    Echt heel leuk die en die krokodil er op 🙂

    Beantwoorden

  2. Emmy
    Mei 04, 2011 @ 22:15:52

    spin..

    Beantwoorden

Geef een reactie

