Naaimachine


Ik had vandaag even zin in een snel projectje!

Het lijkt namelijk wel alsof ik elke dag wat maak, maar niets is minder waar (meestal dan)… want woensdag heb ik gewoon 6 blogjes gemaakt, voor elke dag eentje ๐Ÿ™‚ van dingen die al af waren maar die ik nog niet geblogd had…

In december had ik dit shirt van Nicoline al gezien, maar aangezien ik niet echt van tricot naaien houd geloofde ik het wel een beetje ๐Ÿ™‚ Terwijl het mij best leuk leek om wat effen shirtjes op te vrolijken…

Recent haalde ik een nieuwe maat kleren van zolder en daartussen zat ook een effen groen shirtje (ooit gekocht voor een kraamcadeautje geloof ik). Bij het strijken gisteren dacht ik: ja, daar ga ik wat op maken – of beter gezegd: onder, namelijk een reverse applique. En laat Nicoline nou vanmiddag online geweest zijn en kon ik haar de hemd van het lijf vragen over hoe ze het nou gedaan had! Ik heb laatst wel mijn eerste reverse applique gemaakt maar dat was van ‘gewone’ katoen op elkaar en nu dus, net als bij Nicoline, van gewone katoen onder een t-shirt…ย Ik wist dus wel zo’n beetje hoe het moest, maar was benieuwd hoe zij het had gedaan, bijvoorbeeld qua verstevigen enzo! Nou, niet dus… ๐Ÿ˜‰

Eigenlijk is het gewoon heel simpel. Nou ja, niks eigenlijk, het รญs gewoon heel simpel!

En toen moest ik natuurlijk ook nog een plaatje hebben… Sinds kort wordt er hier op mijn naaimachine geaasd, dus zoiets leek me wel grappig… Na wat gegoogle kwam ik op dit blogje terecht en die naaimachine vond ik wel erg leuk! Ik maakte een screenshot van bladzijde 22 van deze ‘We Love Crafts Magazine‘ en vergrootte de tekening tot de gewenste grootte en printte die in spiegelbeeld uit.

Toen trok ik hem (gewoon met een grijs potlood) op de achterkant van de oranje stof (restje van de Onbag). Dat knipte ik ongeveer 3/4 tot 1 cm ruimer uit en zigzagde ik rondom.

Dat lapje legde ik met de goede kant beneden op de binnenkant van het t-shirt. Beetje meten dat het (ongeveer) in het midden ligt en dan goed vastspelden. Ik naaide over de lijn en in plaats van afhechten met de machine knoopte ik de draden aan de binnenkant vast.

De buitenkant ziet er dan zo uit… nog niet echt veel beter hรจ?? ๐Ÿ˜‰

Dan komt het – volgens mij – lastigste… want je moet het gedeelte binnen de stiklijnen wegknippen zonder door de onderste stof te gaan… Ik knipte ongeveer 2-3 mm van de stiklijn. En dan ziet het er opeens zo uit:

Hupsakee, in no-time een leuk, vrolijk en vooral origineel t-shirt!

Ik geloof dat ik er nog maar een paar ga maken! Nog even wat leuke plaatjes zoeken… ๐Ÿ™‚

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Frida
    Mrt 05, 2011 @ 12:16:29

    Inderdaad een leuk idee. Ik dacht even: het lijkt wel een paspel-handeling. Maar nee. Nu ben ik heel benieuwd of de tricot niet gaat rafelen… Of kan dat niet?

    Beantwoorden

  2. Trackback: Vaderdag « Creadientje's Blog

Geef een reactie

