Broek wordt rok


Ik help al een tijdje mijn schoonzusje met naaien. Vooral van patronen uit een Knippie of een Ottobre. Maar ze vond het nu leuk om iets te doen wat ze ook zelf zou kunnen doen, dus ik ging op internet op zoek naar tutorials.

Omdat ze een zoon heeft die gaten in z’n broeken valt 🙂 en een kleiner meisje, heeft ze plenty spijkerbroeken om te ‘vernaaien’ en zocht ik wat tutorials voor haar op om van een broek een rokje te maken.

Bijvoorbeeld deze, deze, deze of deze.

We zijn allebei met behulp van de laatste tutorial begonnen. Wel iets aangepast, maar dat vertel ik later nog wel eens 🙂 Maar goed, in 1 maandagmiddag hebben we de spijkerbroek ‘verbouwd’ tot eerste deel van het rokje, de stoffen strook moet er nog aan. Zij gebruikte een oude spijkerbroek van haar zoon, ik een jongensspijkerbroek die ik ooit uitzocht uit een zak met kleren maar die op de een of andere manier 3 maten (nattevingerwerk) wijder dan lang is… kan natuurlijk zijn dat het ligt aan het feit dat het een jongensmodel is, of omdat mijn meisje zo smal is, of of of… In ieder geval, die broek is niet meer…

Nou vond ze in haar stapel kapotte spijkerbroeken er ook eentje die haar meisje nog maar net pastte… en dat vond ze jammer werk, dus ik mocht hem alvast hebben…

Dat broekje is nu dus alvast een rokje geworden!

Omdat ik hem onder de zakken af wilde knippen moest ik het kruis ‘verbouwen’ (en wil je weten hoe, dan moet ik daar ooit maar eens een stap-voor-stap beschrijving van maken, of je moet op google zoeken, want bij het maken van een rok van een spijkerbroek voor volwassenen doen ze dat namelijk meestal wel).

Ik heb geen foto’s van voor of tijdens, maar iedereen weet wel hoe een spijkerbroek eruit ziet, toch? En denk dan op één knie een gat erin 🙂

Maar ik heb natuurlijk wel foto’s van na!

Ik knipte een strook van een Zeeman-theedoek waar ik eerder een mini-theedoek en pannelappen van maakte. Die plooide ik onderlangs.

En op de kontzak streek ik een kant en klare applicatie.

Simpel maar erg leuk! Kan m’n nichtje ‘m tóch nog even aan!

 

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Antoinette
    Feb 20, 2011 @ 15:27:13

    Erg mooi geworden, ziet er netjes uit! Het geeft mij weer een idee wat te doen met oude broeken van mijn jongens.

    Beantwoorden

  2. Edje
    Feb 20, 2011 @ 20:08:10

    Ik val in herhaling, maar: leuk leuk leuk!!

    Beantwoorden

  3. Karin
    Feb 20, 2011 @ 22:09:40

    Heee, wat heb je dat leuk gedaan!

    Beantwoorden

  4. Trackback: Nog 2 etui’s « Creadientje's Blog
  5. Trackback: De Metamorfoze… | Niet stoffig
  6. Trackback: Broek-rok? | Niet stoffig
  7. Trackback: Maart: Broek of Rok? | 12 Maanden 12 Projecten
  8. sarah
    Apr 13, 2011 @ 20:16:33

    mooi gedaan, je moet maar op het idee komen, hé 😉

    Bedankt voor je berichtje op mijn blog.

    Mvg Sarah

    Beantwoorden

  9. Trackback: Mag het een beetje korter zijn? « Creadientje's Blog
  10. Trackback: Broek wordt rok (2) « Creadientje's Blog
  11. Trackback: Broek wordt rok (3) « Creadientje's Blog
  12. maarnietvangrijs
    Jun 12, 2012 @ 19:08:30

    Heb de links even bekeken, gewoon afknippen dus. 🙂 Ik dacht dat er ingewikkelde dingen kwamen als lostornen en de naden weer vastnaaien en zo, maar het valt mee. 😉 Dank voor de links in ieder geval!!

    Beantwoorden

  13. Trackback: My first Mus4Kids projectje – een rok van een oude broek | Pinimini's Blog

Geef een reactie

