Boxkleed


Voor mijn zus, die gastouder is heb ik een boxkleed gemaakt.

Ik kreeg van haar een aantal lapjes die ze leuk vond om erin verwerkt te hebben. Voornamelijk wit, blauw, beige en wat lichtgrijs.

Maar ook dit lapje zat erbij

en dus besloot ik om ook een beetje rood toe te voegen, om het toch een tikje fleurig te maken.

Ik ging op zoek naar inspiratie en uit wat ik vond koos ze deze uit.

Het werd mijn inspiratie, want ze gebruiken daar stroken stof die ze aan elkaar naaien, om ze daarna tot stroken met vierkantjes te knippen. Maar goed, ik wilde dus haar lapjes gebruiken, aangevuld met wat ik in mijn restjesdoos vond in dezelfde kleurstelling, aangevuld met wat lapjes die ik knipte van mijn ‘voorraad’.

Uiteindelijk had ik véél te veel lapjes, de rest heeft ze meegenomen om zelf een speelgoedzak voor aan de box van te maken.

Uiteindelijk werd het dit

met een ‘effen’ achterkant. Nou ja, effen… één grote lap dus 🙂

Tussen de voor- en achterkant zitten 2 lagen ‘dekbed’ met een laag witte fleece er bovenop, ik gebruikte een oud en niet zo dik dekbed (een lichtblauwe, en dat scheen dus door sommige witte stof heen, vandaar de fleece ertussen 🙂 ).

Op de hoeken zitten striklintjes, zodat je het kleed vast kan knopen aan de box. Dat vond ik bij mijn zelfgemaakte kleden al erg handig (was toen een tip van mijn moeder), en mijn zus vroeg er expliciet om, aangezien haar huidige gastbaby de grappige eigenschap heeft zich zelf in te rollen in het boxkleed 🙂

Ik heb er voor gekozen om het kleed niet in zijn geheel door te stikken, dat was ook niet nodig omdat de vulling al ‘in het dekbed’ vastgestikt was.

Maar om hem echt persoonlijk te maken, vond ik het leuk om haar naam, in het lettertype van haar logo, door te stikken. Door 2 lagen dekbed werd me te dik, dus ik heb de bovenkant, de fleece en 1 laag dekbed daarvoor genomen. Dat was nog een klus, maar, ik vind het absoluut de moeite waard geweest!

Waarom weet ik niet, maar dit stukje van de ‘r’ vind ik het mooiste.

Ik maakte speciaal voor haar een labeltje (ik moet toch écht wat meer de leuke functies van mijn naaimachine gaan gebruiken).

De combi van voorkant, rand en achterkant ziet er dan zo uit:

Tot slot, nog wat ‘bekende’ stofjes:

Een stukje Pippi-jurk

Een restje overhemd

En een stukje spijkerbroek (leuk hè, die uitgehaalde zoom??) Ik heb hier (nog?) nooit een blogje over geschreven, maar van een oude spijkerbroek van mij (met verf op de knie) maakte ik vorig jaar een tuinbroekje voor mijn dochtertje, en van het restje deze Buttercup-bag voor mijn schoonmoeder voor moederdag.

Ze heeft ‘m nog niet in haar bezit (als het goed is volgende week) en ze heeft het eerste deel (de bovenkant, zonder het doorstikwerk) al gezien, maar: ik hoop dat je ‘m erg mooi vindt en er veel plezier van hebt!!

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hettyvanveen
    Feb 15, 2011 @ 15:18:49

    zo dat heb je echt mooi gemaakt zeg, en wat een werk heeft daar ik gezeten. Heel leuk ook dat persoonlijke tintje om de naam erop de stikken. Hoe meer ik van je creaties zie hoe meer ik mijn linkerhanden voel hihi.

    Beantwoorden

  2. frutselke
    Feb 15, 2011 @ 15:24:51

    wat een werk heb je ervan gemaakt. en met zoveel aandacht voor details. de gastkindjes van je zus gaan heel veel plezier beleven aan dit boxkleed.
    en idd, zo’n losgewerkte zoom van een spijkerbroek vind ik ook altijd erg mooi om te verwerken.
    leuke tas ook! heb zelf ook lang geleden al eens een tas van een oude jeans gemaakt. pijpen eraf knippen en dichtnaaien, geeft ook erg leuk effect. en wat schetste mijn verbazing een tijdje geleden: in ‘De wereld van K3′ maakten de dames laatst ook zo’n (spijker)broektas.

    Beantwoorden

Geef een reactie

