Onbag


Ik wees mezelf het lootje van Liz toe (ze gaat proberen haar blog te vullen, heeft ze me toevertrouwd 🙂 ). Ik ‘ken’ haar van Twitter. Niet echt dus 🙂 en ik kon ook niet veel van / over haar achterhalen… Natuurlijk kon ik wel wat voor één van (of al?) haar kinderen maken, maar ik vond het juist wel leuk om iets voor haarzelf te maken…

Maar ja, wat moet je dan maken? Een tas? Altijd goed toch? Al vond ik het ook wel een beetje saai… En trouwens, niet alle vrouwen vinden tassen leuk (ja echt, ze bestaan…) en wat voor tas of kleuren zou ze dan mooi vinden? Twijfel, twijfel, twijfel… 🙂

Maar goed, één van de weinige dingen die ik over haar weet, is dat ze af en toe of regelmatig (geen idee eigenlijk 🙂 ) haar kindje draagt, in een draagdoek… en er is een ‘speciale’ tas die door draagmama’s gebruikt wordt: een Onbag. Het leuke van deze tas is, dat de schouderbanden zo lang zijn, dat je m ook als rugtas kan dragen. Dus, aan kan passen aan hoe je je kindje draagt…

(Let niet op het kind wat achter de tas hoorde te zitten, maar besloot tóch van de bank af te duiken om te ‘kijkuh kijkuh kijkuh’ wat mama aan het doen was…)

Nou, dat wilde ik wel proberen, helemaal omdat ik via Lisette deze variant van Eloleo doorkreeg. Die zag er wel heel mooi uit!

Het Engelse ‘DIY’-patroon van de onbag staat hier, en de Nederlandse vertaling hier.

Ik probeerde bij Liz te achterhalen wat voor kleuren ze mooi vindt, met als gevolg dat ze vroeg of ik haar getrokken had 🙂 en met die kleuren in mijn achterhoofd ging ik op zolder op zoek naar voldoende stof voor de tas. Een stevige lap voor de buitenkant en iets leuks voor de binnenkant. Voor de buitenkant koos ik een stevige grijs/paars/blauwe canvas-achtige katoen en voor de binnenkant een oud rood bloemetjesgordijn.

(En ik maakte met de letter-steken van mijn naaimachine zelf een bijpassend label, bij gebrek aan ’n eigen)

Omdat ik de tas door de brievenbus zou moeten, heb ik ervoor gekozen om voor de Onbag Baby te gaan. (Dat was achteraf een goed idee, want het paste precies!)

Stiekem vond ik dat bloemetjes-stofje zo leuk dat ik eerst een kleine-meisjes-zomerjurkje ervan knipte (maar het blogje daarover komt nog) en dat ik dus net niet meer genoeg had voor de onbag. Oeps! Dus er zitten wat extra naadjes onder de zakken verborgen, en zelfs een strookje witte katoen omdat ik op ’t einde écht niet genoeg stof meer had… Maar, buiten de schouderband (want uit twee lappen van ongeveer 1×1 meter kan ik natuurlijk nooit een 3-meter lange band knippen zonder naden 😉 ) zitten alle naden netjes onder het klittenband of in de zakken, dus wel uit het zicht.

Ik heb zelf een combinatie gemaakt van het oorspronkelijke patroon en wat ik bij Eloleo zag, dus het is een variatie op beide patronen.

En omdat het uiteindelijk maar een ‘saaie grijze tas’ zou worden leek het mij leuk om de tas soort van ‘binnenstebuiten’ in elkaar te zetten. Bij het originele Onbag-patroon vouw je alle naden namelijk naar de voering toe en stik je ze vast. Ik heb dus juist de voering naar buiten gevouwen en op de goede kant vastgestikt, zodat de lange schouderbanden een rood biesje kregen.

Ik heb dus de voering-schouderband gebruikt om de naden aan de binnenkant af te werken, en dat vind ik erg mooi geworden!

Ook koos ik ervoor om op de flap iets leuks te borduren. Een tijdje geleden zag ik via KaatjesKeet dit linkje langskomen en daar vond ik dit schattige hertje… Het borduren werd een combinatie van carbonpapier (wat dus niet zo goed werkte), uit de hand (nageborduurd dus) en het kopje heb ik maar uitgeknipt en ‘omgeborduurd’. En op de foto ziet het er voor mijn gevoel nog mooier uit dan in ’t echt, maar dat kan ik nu niet meer controleren…

Aan beide zijkanten zit een lang vak op de schouderband, en aan de achterkant zitten natuurlijk de lussen waardoor je van de Onbag een rugtas kan maken.

Aan de voorkant zit een groot vak wat in tweeën gestikt is.

Aan de binnenkant zit zowel voor als achter ook zo’n groot vak. Verder zitten er aan de achterkant 3 lussen waar dingen aangehangen kunnen worden en 1 lus waar een sleutelbos aangeklikt kan worden.

Tsja, wat moet ik er verder nog over zeggen? Het was erg leuk om te doen, weer eens wat anders dan anders! En natuurlijk vooral erg leuk om te horen dat Liz er erg blij mee is!!

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Marjolein
    Jan 24, 2011 @ 21:04:33

    Wat ben jij creatief geweest zeg!
    Nu durf ik helemaal niets meer te maken voor #12m12p-project van deze maand.

    Beantwoorden

  2. Antoinette
    Jan 24, 2011 @ 21:05:45

    Tjee, die tas is mooi! Daar heb je veel werk aan gehad. Mijn complimenten hoor!

    Beantwoorden

  3. Janny
    Jan 24, 2011 @ 21:11:56

    Je hebt hem echt heel mooi, netjes gemaakt, zoals eigenlijk alles wat je maakt. Maar die uitleg van hoe je hem hebt gemaakt, snap ik van geen kanten haha. Maar goed dat ik dit cadeautje nu pas zie, ik zou er spontaan faalangst van krijgen zeg……

    Beantwoorden

  4. Lisette
    Jan 24, 2011 @ 21:23:02

    Hij is leuk geworden zeg, erg leuke stofjes en kleurtjes ook. Fijn dat mijn naamgenootje er bij mee is!!

    Beantwoorden

  5. eloleo
    Jan 24, 2011 @ 22:08:50

    Amaai, ik ben echt helemaal onder de indruk. Dat is een nette tas! Ik ga nu nog wat rondneuzen in je blog…

    Beantwoorden

  6. Mriek
    Jan 24, 2011 @ 22:55:33

    Mooi staaltje vakwerk!!
    Ziet er onwijs leuk, mooi en practisch uit!!
    liefs, Mriek

    Beantwoorden

  7. Do
    Jan 25, 2011 @ 13:54:31

    Wow!!!! Zooo mooi en netjes en praktisch en goede aanpassingen en en en….

    *jaloers*

    Beantwoorden

  8. creadientje
    Jan 25, 2011 @ 14:11:03

    Dank allemaal… ik ga er spontaan van blozen…

    Beantwoorden

  9. Trackback: Jurkje « Creadientje's Blog
  10. Trackback: Onbag nr. 2 « Creadientje's Blog
  11. Trackback: In de herhaling « Creadientje's Blog

Geef een reactie

