Granny Squares


Vorige week waren we een weekje weg, en ik kan haast niet weggaan zonder handwerkje mee te nemen.

Een tijdje geleden vond ik bij de kringloop een leuk haakboekje voor wel 10 cent en omdat ik toch wel weer eens wat wilde gaan haken.

En in het boekje vond ik een patroontje van vierkantjes om te haken. Dat leek me wel leuk, kleine blokjes om te doen, geen grote lappen, en als het bevalt kun je er nog wat van maken ook 🙂

Het eerste vierkantje leek me het simpelst, in het boekje maakten ze daar een plaid van en dat leek me wel leuk (als het me zou bevallen). Het was het vierkantje wat je op internet overal als Granny Square tegenkomt. En van Granny Squares kun je een hele leuke plaid maken! (Tutorial en plaatje via Google, dus niet uit het boekje wat ik heb!)

Ik zocht op de valreep nog wat bolletjes katoen bij elkaar, m’n haaknaalden bleken perfect in dit hoesje te passen, klein schaartje erbij en m’n gereedschap was ook compleet…

Op zondagavond had ik het rijk alleen en ben ik maar begonnen… stokjes en vasten, zo moeilijk kon het toch niet wezen? En nee, dat was het dus ook niet!! Want de eerste twee vierkantjes waren zo af!!

In de loop van de week heb ik er nog een aantal bij elkaar gehaakt en met 13 hele en nog één vierkantje dat op een halve toer na af was…

Ik had wel wat eisen voor mezelf gesteld, ze moesten allemaal met een witte toer eindigen, omdat ik het meeste wit bij me had, en het geheel mooi licht zou worden, in het voorbeeld was dat rood en het idee vond ik erg leuk. Ze moesten allemaal anders zijn en geen dezelfde kleuren tegen elkaar aan…

Met 4 kleurtjes (die ik meenam) was het nog wel te overzien, maar na 14 combinaties was het ‘op’ dus heb ik thuis nog even verder gezocht, en vond ik nog 3 extra kleuren. Tijdens het uitschrijven van alle mogelijke combinaties kwam ik met bruin en donkerblauw erbij al op 94, da’s 6 te weinig voor 100 (denk dat ik het maar op 10×10 houd) dus dan maak ik nog 6 dubbele… Groen laat ik dan zitten.

Ondertussen zit ik al op 27, dus het gaat best snel! Maar daar heb ik natuurlijk nog geen foto van gemaakt…

= Wordt vervolgd! =

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Frida
    Sep 01, 2010 @ 00:24:31

    Misschien kan ik al stiekum raden wat je ervan gaat maken? Maar goed – ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten…

    Beantwoorden

  2. richalice
    Sep 01, 2010 @ 08:02:08

    Ik denk dat je er een mooie plaid van kan maken, lekker voor op de bank voor E bijvoorbeeld.

    Ziet er leuk uit, je bent ook van alle (handwerk-)markten thuis he, haha.
    Je bent erg aanstekelijk met je creatieve bezigheden, ik zie en lees bij veel mensen nu dat ze bezig zijn met naaimachines enz.

    Je had echt schooljuf handwerken moeten worden.

    Gr. Alice

    Beantwoorden

  3. Edje
    Sep 01, 2010 @ 19:31:41

    leuk leuk leuk alweer! Zou dat nou ook iets voor mij zijn, dat haken, vroeg ik me laatst af. Ik zie hier en daar weleens van die leuke gehaakte bloemen voorbij komen op blogs en die-wil-ik-ook! Dus moet er misschien ook eens aan beginnen. But then again: ik moet nog zoveel andere dingen maken….

    Beantwoorden

  4. Ester
    Sep 02, 2010 @ 15:17:19

    haha! Wat leuk om te zien dat jij op dezelfde manier te werk gaat als ik! Ik dacht dat ik er één van het ‘vreemde’ soort was, maar jij rekent dus ook precies uit hoeveel je er kan maken als ze allemaal anders zijn. En dat er geen dezelfde tegen elkaar aan mogen….
    lol!!!

    Je weet vast dat je met kleine haakbloemetjes ook heel leuk kleding op kan pimpen!?

    Beantwoorden

  5. Trackback: 2010 in review « Creadientje's Blog
  6. Trackback: Granny Squares (slot) « Creadientje's Blog
  7. Trackback: Oktober – Granny Squares (eindelijk!!) | 12 Maanden 12 Projecten

Geef een reactie

