Een puntje…


Stoffen slingers, je ziet ze tegenwoordig erg veel! Ik vind ze erg leuk, heb in december een snelle versie gemaakt, maar nog nooit een dubbel gestikte.

Op zich weet ik wel hoe het kan, en aangezien ik vanavond een vraagje via Twitter kreeg heb ik een voorbeeld-puntje gemaakt. Want, hoe maak je nou een mooi puntje aan zo’n puntje?

2 driehoeken

Je begint met 2 driehoeken voor 1 puntje. Dat kan van dezelfde stof zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Op elkaar stikken

Je stikt de 2 schuine kanten van de driehoek op elkaar, de goede kanten van de stof liggen aan de binnenkant en je naait aan de verkeerde kant. Het mooist is natuurlijk garen in de kleur van de stof, ik heb contrasterend garen gebruikt zodat je het goed kan zien.

Stevig puntje

Ik kies er zelf altijd voor om in de hoeken altijd een keer heen en weer te naaien, en dan de volgende naad ook weer beginnen met heen en weer naaien, en niet in 1 keer de hoek om. Het voordeel hiervan is, vind ik, dat je een mooie scherpe hoek krijgt, die ook nog eens stevig genaaid is.

Naden bijknippen

Om na het omdraaien ook een mooie punt te krijgen, is het belangrijk dat je de naden bijknipt. Het is de bedoeling dat je bij het puntje ongeveer 1mm naast het stiksel knipt. Knip je te dicht bij het stiksel, dan krijg je rafels bij het omdraaien. Knip je te ver van het stiksel, krijg je na het omdraaien nog geen mooie scherpe punt.

Omdraaien

Dan kun je het vlaggetje omdraaien, het grootste gedeelte kan met de hand en het puntje kun je met een stomp voorwerp zover mogelijk uitduwen. Afhankelijk van de scherpte van de punt (dit is een erg scherp puntje) zul je een spitser voorwerp nodig hebben om het mooi en goed om te draaien. Een zoektocht door huis leverde het volgende op:

Hulpmiddelen bij het omdraaien

  • Een schaar (zorg altijd dat de schaar goed dicht is, anders snijd je de stof met de scherpe kant kapot en kan je overnieuw beginnen!!!)
  • Een vulpotlood (bleek voor het vlaggetje niet scherp genoeg)
  • Een saté-prikker (let met het scherpe puntje wel goed op dat je niet door de stof prikt, beter is om de stompe achterkant te gebruiken)
  • Een haaknaald (uiteindelijk bleek dit het beste voor het vlaggetje, lekker stevig, een smalle punt maar niet te scherp)

Het resultaat

Het resultaat was zo, met een (in mijn ogen) mooi scherpe punt. Natuurlijk zou het nog wel scherper kunnen, maar ik ben van mening dat je dan veel risico loopt om de stof kapot te maken bij het puntje, en dan kan je helemaal overnieuw beginnen…

Als finishing touch kun je de naden van het vlaggetje mooi platstrijken of doorstikken.

Het vlaggetje

Ik heb ervoor gekozen om hem rondom door te stikken. Enerzijds omdat ik geen zin had om de strijkplank hiervoor neer te zetten (ja, ik ben soms wel lui) en anderzijds omdat ik doorgestikt zelf mooier vind, helemaal als je op termijn de slinger zou willen wassen. En tjsa, het is een stoffen slinger, dus dat zou wel moeten kunnen lijkt mij!

Nog een heleboel te gaan, samen aan een biaisband gezet en je hebt een mooie, zelfgemaakte slinger!

Ik zal het nou helemaal eens uit moeten voeren, niet??

P.S. Ik zou aanraden om niet te dikke stoffen te gebruiken, en als je dat wel wilt, om die dan maar aan één kant te gebruiken, en de andere kant van een dunne(re) stof te maken, anders worden de naden erg dik, en vooral het puntje zal erg moeilijk worden!

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vrolijk op Chiq
    Jun 29, 2010 @ 20:53:08

    Leuk, maar het uitvoeren valt mee… Tot het 100e vlaggetje!

    Je maakt echt zulke leuke spullen, wordt er helemaal blij van! Ik herken inderdaad de stapel met onafgemaakte spullen, maar zo blijven we bezig!

    Groetjes,

    Marjolijn

    Beantwoorden

    • creadientje
      Jun 29, 2010 @ 20:56:30

      Dank je 😉
      Die 100 vlaggetjes, dat moet ik dus nog uitproberen… maar denk niet dat ik zo’n lange slinger ga maken… Had zelf al bedacht dat ik eigenlijk bij elk project van de betreffende stof een vlaggetje moet maken, hoef je ze op ’t einde alleen maar aan een biaisband te stikken… 😉

      Beantwoorden

Geef een reactie

